Analityk biznesowy
od A do Z
8 tygodni
15 zajęć
Wiceprezeska IIBA Poland Chapter,
ex-Senior Business Analyst Lead w Sii Polska
Naucz się współpracować z biznesem i zespołem projektowym, prowadząc analizę wymagań i procesów
Poprawnie prowadzona analiza biznesowa jest kluczem do sukcesu projektów. Dowiedz się, jak identyfikować interesariuszy i dobierać odpowiednie strategie komunikacji, aby w sposób kontrolowany przeprowadzić proces zmiany. Twórz dokumentację dostosowaną do wymagań oraz realizuj projekty spójne ze strategią i przynoszące prawdziwą wartość biznesową.
POLECAMY TEN KURS, JEŚLI JESTEŚ:
-
SPECJALISTĄ Z BRANŻY IT
(np. analitykiem funkcjonalnym, product ownerem czy scrum masterem)Nauczysz się planować i realizować wszystkie etapy procesu analizy biznesowej. Poznasz metody prowadzenia dokumentacji. Dowiesz się, jak skutecznie zbierać i przetwarzać wymagania. Wzmocnisz umiejętności komunikacji z zespołem i klientami.
-
SPECJALISTĄ Z INNEJ BRANŻY
(np. project managerem, analitykiem czy process managerem)Zapoznasz się ze specyfiką procesu projektowego w IT i nauczysz się w praktyce wszystkich elementów analizy biznesowej. Zdobędziesz wiedzę i umiejętności oraz poznasz narzędzia potrzebne w przebranżowieniu na analityka biznesowego.
-
POCZĄTKUJĄCYM ANALITYKIEM BIZNESOWYM
Wzbogacisz doświadczenie w projektowaniu i dokumentowaniu analiz, nauczysz się dostosowywać procesy do kontekstu biznesowego oraz dowiesz się, jak wprowadzić standardy IIBA i narzędzia wspierające pracę analityka biznesowego.
Tematy, które poruszymy podczas kursu:
-
Rola i zakres pracy Zrozumiesz zakres obowiązków i znaczenie roli analityka biznesowego w firmie. Dowiesz się, m.in. jak przeprowadzać proces analizy biznesowej, zbierać wymagania, wdrażać zmianę, zbudować zespół projektowy oraz rozmawiać z interesariuszami.
-
Techniki i narzędzia Zapoznasz się z technikami i narzędziami używanymi w pracy analityka biznesowego. Zrozumiesz znaczenie standardów BPMN i UML. Dowiesz się, w jaki sposób efektywnie komunikować zebrane wymagania i jak nimi zarządzać.
-
Sposoby gromadzenia wymagań Nauczysz się prawidłowo dobierać metody zbierania wymagań do swoich potrzeb i możliwości. Poznasz dobre praktyki oraz spróbujesz swoich sił podczas symulowanej interakcji z klientem.
PROWADZĄCA
Magdalena
Straś
- Wiceprezeska IIBA Poland Chapter, ex-Senior Business Analyst Lead w Sii Polska
- Ma ponad 15-letnie doświadczenie w sektorze ubezpieczeniowym, bankowym, logistycznym i farmaceutycznym, a także w sektorze publicznym
- Specjalizuje się w analizie biznesowej, w tym analizie wymagań, zarządzaniu, modelowaniu i usprawnianiu procesów biznesowych oraz wspieraniu zmiany
- Prowadziła szkolenia z modelowania i zarządzania procesami (m.in. BPMN i UML) oraz analizy biznesowej dla konsultantów Maltem w Paryżu i Singapurze
- Pracowała z firmami, takimi jak: Deloitte Business Consulting, TUiR WARTA, KBC Verzekeringen, bpost (Poczta Belgijska), Sii Polska, Roche/Genentech
PROGRAM KURSU
Wtorek, 15 października, 18:30-20:30
Zakres i aspekty pracy analityka biznesowego
- zasady prowadzenia analizy biznesowej – okiem praktyka
- rola analityka biznesowego w tworzeniu dojrzałego zespołu projektowego, produktu i procesów
- współpraca analityka biznesowego z innymi rolami projektowymi (Product Owner, Klient, zespół projektowy) ze szczególnym uwzględnieniem metodyk zwinnych
Czwartek, 17 października, 18:30-20:30
Analiza strategiczna i wizja produktu w kontekście analizy biznesowej
- analiza strategiczna i jej wpływ na podejście do analizy biznesowej
- środowisko biznesowe a proces zbierania wymagań i praktyka biznesowa
- zapoznanie z narzędziami analizy w praktyce (PESTEL, MOST, SWOT i Boston Box)
- przygotowanie Planu Analizy Biznesowej (Business Analysis Approach)
Wtorek, 22 października, 18:30-20:30
Proces analizy biznesowej krok po kroku
- model rozwiązywania problemów vs. model analizy biznesowej
- omówienie poszczególnych etapów procesu analizy biznesowej, inputy i outputy – co należy wiedzieć?
- podstawowe techniki i narzędzia używane na poszczególnych etapach
Czwartek, 24 października, 18:30-20:30
Techniki badawcze w analizie biznesowej
- sprawdzone techniki jakościowe: analiza dokumentów, prezentacji i materiałów strategicznych, wywiady, obserwacja, warsztaty, grupy fokusowe, scenariusze, prototypowanie, persony
- wybrane techniki ilościowe i ich praktyczne zastosowanie (kwestionariusze, badania metryczne – weryfikacja zadań i pomiar czasu, analiza danych)
- sposoby dokumentacji bieżącej sytuacji biznesowej (modele as-is)
Wtorek, 29 października, 18:30-20:30
Analiza interesariuszy i wzory komunikacji
- wprowadzenie definicji i kategoryzacja interesariuszy na podstawie ich pozycji i zainteresowania
- strategie komunikacji i zarządzania interesariuszami
- schematy RACI i RASCI w praktyce
Czwartek, 31 października, 18:30-20:30
Modelowanie systemów biznesowych
- techniki modelowania: model działalności biznesowej (BAM) i analiza CATWOE
- wydarzenia i reguły biznesowe
- model BAM w praktyce i osiąganie konsensusu, gap analysis
Wtorek, 12 listopada, 18:30-20:30
Modelowanie procesów biznesowych
- jak uchwycić kontekst organizacyjny i systemowy?
- UML i BPMN – różnice i zastosowania
- tworzenie modelu w praktyce – SIPOC i BPMN
- wybrane metody usprawniania procesów, usuwanie wąskich gardeł, przeprojektowanie procesu
Czwartek, 14 listopada, 18:30-20:30
Zbieranie i dokumentacja wymagań
- typowe problemy etapu oraz główne praktyki: wywiad, warsztat, obserwacja i prototypowanie
- tworzenie listy wymagań i praca z backlogiem, ocena wymagań (SMART)
- walidacja wymagań w praktyce – jak skutecznie walidować wymagania?
Wtorek, 19 listopada, 18:30-20:30
Dokumentowanie i zarządzanie zmianami wymagań
- praktyczne sposoby dokumentowania wymagań oraz preferowane narzędzia
- kategorie i priorytetyzacja wymagań (MoSCoW)
- zarządzanie wymaganiami i wersjonowanie
Czwartek, 21 listopada, 18:30-20:30
Modelowanie wymagań
- przypadki użycia i ich wykorzystanie w praktyce
- user stories, features – wymagania w warunkach ciągłej zmiany
- modelowanie danych
- wizualne modelowanie wymagań (RML)
- wdrożenie narzędzi Atlassian (Jira i Confluence)
Wtorek, 26 listopada, 18:30-20:30
Dostarczanie wymagań w procesie wytwórczym
- główne modele procesu wytwórczego (Waterfall, SCRUM)
- udział analityka biznesowego w poszczególnych etapach projektu
- współpraca z zespołem developerskim i testerami
- rola analityka biznesowego w zespole zwinnym
Czwartek, 28 listopada, 18:30-20:30
Tworzenie business i financial case'ów
- business feasibility, technical feasibility a financial feasibility
- struktura dobrego business case'u
- kategorie kosztów i zysków – ocena wpływu i ryzyka
- opiniowanie i prezentacja case'ów
Wtorek, 3 grudnia, 18:30-20:30
Wdrażanie zmiany biznesowej
- środowiska zmiany: zewnętrzne, wewnętrzne i indywidualne
- etapy zmiany i emocje z nimi związane
- strategia biznesowa a strategie wprowadzania zmiany (CBAM)
- komunikacja wewnętrzna i zewnętrzna
- rola analityka we wsparciu zmiany
Czwartek, 5 grudnia, 18:30-20:30
Finalizacja projektu
- checklista etapów i metod pracy – podsumowanie i dyskusja przygotowująca do zadania końcowego
- drzewo decyzyjne – jak wybrać właściwe techniki i narzędzia?
- Q&A
Wtorek, 10 grudnia, 18:30-20:30
Podsumowanie kursu i wprowadzenie do BABOKa
- rozszerzenie najciekawszych tematów z kursu
- wprowadzenie do specyfiki analizy w rozumieniu IIBA, z uwzględnieniem sposobu czytania BABOKa, kompetencji i ścieżek rozwoju w analizie biznesowej
- pakiet to-go: jak zaprezentować nabywane umiejętności w CV
Co nasi kursanci mówią o Labie?
Dowiedz się więcej
Wypełnij formularz, a nasz doradca edukacyjny skontaktuje się z tobą i udzieli szczegółowych informacji na temat przebiegu oraz ceny kursu.
Narzędzia, z których będziemy korzystać podczas kursu:
-
01
FreeMind
(lub podobne)Narzędzia do modelowania map myślowych, służących do zbierania i analizy informacji oraz planowania
-
02
LucidChart i MS Visio
Narzędzia służące do modelowania (UML i BPMN), szczególnie przydatne do modelowania procesów w ramach notacji BPMN
-
03
BizAgi
Kompleksowe narzędzie do modelowania procesów w notacji BPMN oraz ich analizy i usprawniania
-
04
Balsamiq i Axure
Narzędzia służące do tworzenia modeli ekranów (mockupów); pierwsze jest bardzo podstawowe i pozwala po prostu na zredagowanie ekranu, umiejscowienie poszczególnych elementów, drugie natomiast jest narzędziem kompleksowym, umożliwiającym nawet tworzenie stron lub elementów stron/interface’ów
-
05
JIRA i Confluence
Narzędzia Atlassian, które wzajemnie się uzupełniają; JIRA jest narzędziem online do trackowania zadań, historyjek, spalonego na projekcie czasu, zasobów, kontrolowania i planowania release’ów itd. Confluence jest narzędziem w pełni z JIRĄ współpracującym, które pozwala na szeroką (w zależności od zastosowanych rozwiązań i wtyczek) dokumentację analityczną, połączenie jej z zadaniami czy historyjkami w JIRA oraz zautomatyzowane tworzenie dokumentacji
-
06
MS PowerPoint i MS Excel
(lub Google Docs i Google Slides)Podstawowe narzędzia MS – arkusz kalkulacyjny, którego będziemy używać do tworzenia list wymagań oraz prezentacji i raportów