ANALITYK BIZNESOWY
W IT

JOANNA KALABIŃSKA

PRODUCT OWNER I ANALITYK BIZNESOWY W SII POLAND

Analityk biznesowy w projektach IT

Skąd się biorą projekty IT?

Praca z celami biznesowymi

Gruntujemy analizę, czyli jak doprowadzić do wspólnego zrozumienia?

Modelowanie procesów biznesowych – AS IS (BPMN 2.0)

Modelowanie docelowych procesów biznesowych – TO BE (BPMN 2.0)

Jak tworzyć dokumenty wymagań?

Przypadki użycia: jak je stworzyć, do czego wykorzystać?

Praca z wymaganiami bardziej technicznymi

Wykorzystanie narzędzi z obszaru UX i UI: makiety ekranów

Zarządzanie wymaganiami i zmianą w projekcie

Trudne sytuacje i jak sobie z nimi radzić?

Trendy i sugestie do dalszego rozwoju w branży

Wejdź pewnie w świat analizy projektów IT, zacznij modelować przy użyciu różnych narzędzi i usprawnij komunikację z interesariuszami

DATY:

6 maja – 17 czerwca

CZAS TRWANIA:

7 TYGODNI
13 ZAJĘĆ
19,5 GODZINY

Zanurz się w praktyce analizy biznesowej IT i usprawnij proces tworzenia produktów, aby zwiększyć ich rentowność. Naucz się rozwiązywać wewnętrzne sprzeczności wymagań oraz budować skuteczną komunikację z interesariuszami i zespołem deweloperskim.

Opanuj modelowanie procesów przy użyciu różnorodnych narzędzi, takich jak modele (BPMN), diagramy stanów (UML), modele domeny (UML) czy rich diagrams. Zacznij wiarygodnie i przekonywująco prezentować wnioski oraz rekomendacje, płynące z samodzielnie wykonanych analiz.

POLECAMY TEN KURS, JEŚLI JESTEŚ:

  • SPECJALISTĄ PROCESÓW WYTWARZANIA OPROGRAMOWANIA

    Holistycznie wnikniesz w specyfikę analizy biznesowo-systemowej w branży IT. Przejdziesz ścieżkę od sprawdzenia otoczenia biznesowego, przez określenie kluczowych parametrów i artefaktów analizy, do zarządzania zmianą i wymaganiami. Wypracujesz umiejętności komunikacyjne, które poprawią twoją pozycję w biznesie. Dzięki praktycznemu charakterowi zajęć stworzysz projekt analizy, którym wzbogacisz portfolio.

  • ANALITYKIEM SYSTEMOWYM I BIZNESOWYM Z 2-3-LETNIM DOŚWIADCZENIEM

    Poczujesz się pewnie i znacząco poszerzysz wachlarz możliwości roli analityka biznesowego IT. Zaczniesz analizować bardziej skomplikowane przypadki, rozwiązywać konflikty wymagań oraz minimalizować ryzyko w projektach IT. Poznasz praktyczne sposoby wdrażania nowych narzędzi i metod analizy. Dowiesz się, jak budować markę osobistą i zaufanie, by skutecznie zarządzać zmianą.

  • CZŁONKIEM ZESPOŁU IT (NP. TESTEREM, KIEROWNIKIEM PROJEKTU, PRODUCT OWNEREM) CHCĄCYM WZMOCNIĆ UMIEJĘTNOŚCI ANALIZY BIZNESOWEJ

    Znacząco rozwiniesz umiejętności analizowania, modelowania oraz prognozowania, które zastosujesz w codziennej pracy. Usprawnisz komunikację na linii: biznes - zespół deweloperski. Zyskasz szeroką biznesową perspektywę i wysoką efektywność dotychczas prowadzonych projektów oraz zadań.

  • ANALITYCY I SPECJALIŚCI SPOZA IT, KTÓRZY CHCĄ SIĘ PRZENIEŚĆ DO OBSZARU IT

    Poznasz istotę i specyfikę analizy biznesowej w IT, łącząc ją z dotychczasowym doświadczeniem. Dzięki pracy z kluczowymi narzędziami, pojęciami i elementami analizy biznesowo-systemowej wypracujesz nowe nawyki i kompetencje.

TEMATY, KTÓRE OMÓWIMY PODCZAS KURSU:

  1. Proces analizy biznesowej od A do Z

    Dowiesz się, od czego zacząć analizę i w jaki sposób ją efektywnie przeprowadzić. Nabierzesz pewności we właściwym określaniu celu biznesowego, typów interesariuszy, źródeł wymagań oraz kontekstu. Przećwiczysz główne elementy analizy i artefakty, takie jak: techniki pozyskiwania wymagań, definiowania reguł biznesowych i person, modelowania procesu AS IS oraz TO BE.

  2. Narzędzia przydatne
    w analizie

    Nauczysz się zbierać, walidować, weryfikować i dekomponować wymagania z wykorzystaniem modeli, używając notacji UML oraz BPMN 2.0. Poznasz diagram przypadku użycia, aktywności czy maszyny stanowej oraz techniki pracy z wymaganiami niefunkcjonalnymi i modelowanie przepływów danych. Zaczniesz tworzyć makiety ekranów z wykorzystaniem dostępnych narzędzi z obszaru UX i UI. Zastosujesz w praktyce MVP, User Story Mapping i Event Storming.

  3. Komunikacja i rozwiązywanie konfliktów

    Nauczysz się jasno i atrakcyjnie przedstawiać wyniki analiz oraz rekomendacje. Poznasz skuteczne sposoby zarządzania wymaganiami interesariuszy, co ułatwi rozwiązywanie konfliktów. Dowiesz się również, jak reagować w sytuacjach trudnych dla analityka IT ( niedoszacowanie czasu pracy, wyniki analizy podważane przez interesariuszy lub luki w raporcie).

PROWADZĄCA:

JOANNA
KALABIŃSKA

  • Product Owner i analityk biznesowy w Sii Poland z ponad
    14-letnim doświadczeniem
  • Doświadczenie zdobywała w pracy w takich firmach jak:
    Sii Polska, Medicover Sp. z o.o., BlueSoft Sp. z o.o.
  • Prowadzi szkolenia z zagadnień analityki biznesowej
    oraz inżynierii wymagań (zakres IREB CPRE)
  • Prowadzi mentoring, w ramach którego ćwiczy kompetencje w zakresie analizy biznesowej IT
  • Współorganizowała ReQuest (konferencja dla analityków
    IT organizowana przez SJSI) oraz Na podbój IT!
  • Występowała jako prelegentka m.in. na: Testwarez, reQuest, beIT, Na podbój IT!, Warszawskie Dni Informatyki

PROGRAM KURSU

  • 01

    06.05 poniedziałek

    Analityk biznesowy w projektach IT – oczekiwania kontra rzeczywistość

    • Rola analityka w projektach IT i podstawowe obowiązki
    • Jak różnią się projekty prowadzone w różnych frameworkach (agile/waterfall) i co to znaczy dla analityka?
    • Najczęściej stosowany model: Water/Scrum/fall
    • Modelowa relacja z członkami zespołu IT
    • Dyskusja: czy ma znaczenie, w jakim języku oprogramowania pracują zespoły developerskie?
  • 02

    08.05 środa

    Skąd się biorą projekty IT i jak mam wiedzieć, co trzeba wziąć pod uwagę przy analizie?

    • Źródła projektów IT w organizacji
    • Otoczenie projektu, czyli co musisz wiedzieć o procesach biznesowych w organizacji
    • Z czym przychodzi biznes? – najczęstsze przypadki
    • Skąd się biorą wymagania? – kluczowe źródła
    • Czym jest kontekst i system?
    • Kluczowe typy interesariuszy
    • Mini-warsztat: graficzne ujęcie kontekstu z wykorzystaniem metody rich diagram

  • 03

    13.05 poniedziałek

    Praca z celami biznesowymi i lista „to do” przed rozpoczęciem analizy

    • Mini-warsztat: jak zdefiniować cel biznesowy i po czym poznać, że jest wystarczający?
    • Etapy analizy – wskazujemy kluczowe elementy, które należy uwzględnić w planie
    • Wybór elementów i przygotowanie szablonu analizy
    • Analiza interesariuszy – sprawdzone metody
    • Zdefiniowanie person

  • 04

    15.05 środa

    Gruntujemy analizę, czyli jak doprowadzić do wspólnego zrozumienia

    • Jak zamodelować i zarządzać wiedzą podstawową?
    • Model domeny (wykorzystanie elementów modelu klas – UML 2.0)
    • Definiowanie i zarządzanie słownikiem
    • Mini-warsztat: określamy reguły biznesowe i ograniczenia

  • 05

    20.05 poniedziałek

    Modelowanie procesów biznesowych – AS IS (BPMN 2.0). Jak nie wpaść w paraliż analityczny i przedstawić wystarczający obraz rzeczywistości?

    Wykład gościnny: Magdalena Straś

    • Podstawowe elementy notacji BPMN 2.0
    • Co trzeba wiedzieć o zasadach modelowania?
    • Warsztat – modelujemy procesy AS IS

  • 06

    22.05 środa

    Modelowanie docelowych procesów biznesowych – TO BE (BPMN 2.0). Jak zaprezentować docelowy stan i nie pogubić ścieżek?

    • Przykłady bardziej zaawansowanych modeli
    • Dekompozycja procesu na podprocesy krok po kroku
    • Mini-warsztat: wspólne definiowanie ścieżek podstawowych, alternatywnych i negatywnych

  • 07

    27.05 poniedziałek

    Jak tworzyć jakościowe i wystarczające dokumenty wymagań?

    • Kryteria jakościowe dla wymagań i dla dokumentu wymagań
    • Różne rodzaje i poziomy wymagań
    • Dekompozycja wymagań i zachowanie śladowalności
    • Wymagania w języku naturalnym vs. wymagania w szablonach (np. user stories)
    • Jak gromadzić wymagania?
    • Metody walidacji i weryfikacji wymagań

  • 08

    29.05 środa

    Przypadki użycia: jak je stworzyć, do czego je wykorzystać i komu będą potrzebne?

    • Diagramy Use Case’ów (UML 2.0) – elementy notacji
    • Opisy przypadków użycia
    • Diagramy aktywności
    • Mini-warsztat: wspólne modelowanie

  • 09

    03.06 poniedziałek

    Praca z wymaganiami bardziej technicznymi – jak sobie poradzić jako analityk biznesowy IT?

    • Wymagania niefunkcjonalne
    • Jak modelować przepływy danych?
    • Podstawowe typy danych
    • Modele klas i liczności (rozszerzenie modeli domen z zajęć 4)
    • Jak czytać wybrane modele „bardziej techniczne”?
    • Mini-warsztat: maszyna stanów

  • 10

    06.06 środa

    Wykorzystanie narzędzi z obszaru UX i UI: makiety ekranów. Jak sobie radzić bez dostępności UI designera w projekcie?

    • Czym jest UX i UI?
    • AB vs. UX/ UI designer – różnice i podobieństwa
    • Rola prototypów i makiet w pozyskiwaniu wymagań
    • Makietowanie – jakich narzędzi można użyć?
    • Dostępność rozwiązań (WCAG)
    • Dobre praktyki i heurystyki Nielsena

  • 11

    10.06 poniedziałek

    Zarządzanie wymaganiami i zmianą w projekcie. Jak sobie radzić z nieustannie zmieniającą się rzeczywistością?

    • Jak zarządzać wymaganiami? Backlog i metody priorytetyzacji
    • MVP
    • User story mapping – case study
    • Event storming
    • Zmiany wymagań – skąd wiedzieć, kiedy włączyć je do zakresu (i czy w ogóle)?
    • Implementacja i co dalej? Co jeszcze może robić analityk i jak długo jest potrzebny w projekcie?

  • 12

    12.06 środa

    Moment prawdy analityka IT. Trudne sytuacje i jak sobie z nimi radzić?

    • Trudny interesariusz z biznesu
    • Podważanie analizy
    • Konflikty wymagań
    • Błędy i luki
    • Skuteczne techniki komunikacji
    • Niedoszacowania/ przeszacowania ilości pracy potrzebnej na analizę

  • 13

    17.06 poniedziałek

    Showtime session – trendy i sugestie do dalszego rozwoju w branży

    • Prezentacje analiz wybranych uczestników kursu
    • Kierunki rozwoju kariery – analityk i co dalej?
    • Samorozwój analityka – sprawdzone metody
    • Jak AI wpłynie na pracę analityka biznesowego w ciągu najbliższych 2-3 lat?
    • Podsumowanie kursu i refleksje na do widzenia!

Сhcę uzyskać informacje

Wypełnij formularz, a nasz doradca edukacyjny skontaktuje się z Tobą tak szybko, jak to możliwe i udzieli szczegółowych informacji na temat przebiegu i ceny kursu.

Pole obowiązkowe


Powyższe informacje mają charakter informacyjny i nie stanowią oferty handlowej w rozumieniu art. 66 §1 Kodeksu Cywilnego – po więcej szczegółów skontaktuj się z naszym doradcą.

Uzyskaj informacje