Power BI to intuicyjne w użyciu narzędzie do wykonywania zaawansowanych analiz biznesowych. Program ułatwia pracę z danymi, pozwala na ich segregację i odpowiednią interpretację, jednocześnie skraca czas, jaki poświęcało się raportom, korzystając z innych aplikacji.
Ogromną zaletą Power BI jest to, że można go w prosty i szybki sposób zintegrować z innymi aplikacji, które używa się w organizacji do analizowania i prezentowania danych. Dzięki automatycznemu pobieraniu danych z komputerów, serwerów czy chmur można mieć dostęp do wszelkich informacji. A wizualizacja tych danych pozwoli na łatwe przyswojenie i analizowanie wyników.
O tym, jak łatwo, szybko i samodzielnie eksplorować dane, rozmawiamy z ekspertem od Power BI Cezarym Jagasiem, oraz prezentujemy kilka przykładów na dobre praktyki tworzenia wykresów i innych wizualizacji danych. Grafy i infografiki pozwolą w efekcie dostrzec, które działania lub produkty są zyskowne, a które tylko generują koszty.
Prezentując dane warto więc nauczyć się opowiadać nimi historie, tak, aby zostały one przyswojone i zapamiętane. Można do tego wykorzystać wiele funkcji programu Power BI. Uwagę można np. przyciągnąć za pomocą interaktywnych raportów, a same liczby warto, aby przyjęły formę opowieści z piktogramami.
Jakie są korzyści z używania programu Power BI?
- To program interaktywny i wieloplatformowy – łatwo, szybko i samodzielnie można eksportować dane i pracować na nich w Power BI.
- Aplikacja pozwala w nowoczesny sposób maksymalizować treści i przedstawiać dane na wykresach, które nie tylko łatwo się tworzy, ale także odczytuje i analizuje.
- Power BI pozwala prezentować dane na interaktywnych dashboradach.
- Usługi chmurowe Power BI pozwalają na szybki i łatwy sposób podzielenia się efektami pracy z innymi osobami w zespole oraz poza nim, a także na wspólne komentowanie wyników.
- To alternatywa dla prezentowania danych w PowerPoincie – dashboardy Power BI pozwalają na atrakcyjniejszą wizualizację danych.
Interaktywność i wieloplatformowość
Architektura Power BI oferuje dostęp do tworzonych raportów na wielu urządzeniach końcowych i systemach operacyjnych (wielu platformach), umożliwiając dostęp do danych w sposób ciągły (24/7).
Aplikacja desktopowa dedykowana jest analitykom, którzy będą budować dashboardy i raporty. Aplikacja chmurowa, czyli Power BI online (czasem nazywany też serwisem) pozwala na dostęp do danych za pomocą przeglądarki internetowej. Kryje się tu także kilka opcji, których nie ma w aplikacji desktopowej, np. niektóre funkcje sztucznej inteligencji. Power BI Mobile pozwala natomiast dostawać powiadomienia i obserwować zmiany i wskaźniki na telefonie lub smartwatchu.
Jedną z głównych cech aplikacji jest możliwość wchodzenia w interakcje ze zbudowanymi raportami – zaczynając od wzajemnych interakcji pomiędzy wizualizacjami, a kończąc na funkcji komentowania wyników.
Przykład nr 1: Możliwość filtracji danych
Możemy wybierać interesujący nas w danym momencie obszar i skupiać się tylko na analizowaniu wycinka raportu.
Przykład nr 2: Reagowanie na zmianę na czas
Ustawiając odpowiednie harmonogramy odświeżania zestawów danych i alertów dotyczących zmian KPI w raporcie, możemy reagować natychmiast, a nawet krok przed konkurencją i podjąć odpowiednią decyzję biznesową.
Samodzielność i szybkość
Szybkość i efektywność (dzięki temu można budować przewagę konkurencyjną) Power BI w organizacji przejawia się w:
- dostępie do każdego urządzenia i o każdej porze;
- pojawiających się komentarzach i wyskakujących powiadomieniach;
- zawsze aktualnych danych oraz danych, które same się odświeżają.
Samodzielność w eksploracji danych w Power BI oznacza:
- dostęp dla każdego szczebla w organizacji;
- intuicyjność interface’u pakietu Office (łatwo można przejść z używania programu PowerPoint do Power BI);
- duże możliwości personalizacji np. pulpity managerskie.
Nowoczesne wykresy w Power BI
Power BI daje możliwość zmieniania danych w tabelce w nowoczesne wykresy, z których łatwo i szybko można odczytać dane i zależności oraz wnioski. Warto pamiętać, że nasi odbiorcy to wzrokowcy i to właśnie treści wizualne powodują u nich wzrost zaangażowania. Odpowiednio zwizualizowane dane pozwolą także przekonać odbiorcę do tez, a także pokazać zależności między omawianymi tematami.
W standardzie Power BI jest ogromna liczba typów wykresów, które dzięki intuicyjnym ustawieniom mogą być od razu stosowane nawet przez początkujących użytkowników (np. korzystając z danych z Excela).
Przykład nr 1: Dashboard sprzedażowy interaktywny – standardowa wizualizacja
Przykład nr 2: Apple Source
Obok standardowych, wbudowanych wizualizacji (wykresów) aplikacja (po zalogowaniu się na powerbi.com) oferuje dostęp do ciągle powiększającej się biblioteki niestandardowych wizualizacji. Pozwala to na bieżąco dostosowywać wygląd dashboardów Power BI do zmieniającego się świata danych.
Dzięki zastosowaniu nowoczesnych form wykresów i wizualizacji utrzymujemy uwagę odbiorcy, pobudzamy jego zaciekawienie liczbami i danymi lub nawet możemy wprowadzić w świat danych trochę humoru (za pomocą ikon i piktogramów). Odpowiednio dobierając wykresy do prezentowanych danych, możemy ograniczyć ich liczbę i skupić uwagę odbiorcy na istotnych informacjach przy użyciu minimalnej liczby wizualizacji.
Trendy w wizualizacji danych w programie Power BI
Obecnie jedne z najbardziej popularnych elementów wizualnych w Power BI to:
- infografiki;
- mapy geograficzne (obszarowe lub punktowe);
- heatmapy – mapy zagęszczeń, na których obserwujemy, które punkty występują częściej, a które rzadziej;
- wykres radarowe;
- ścieżki i drzewa dekompozycji;
- histogramy – pokazują częstotliwość występowania danego zjawiska;
- wykresy bąbelkowe;
- wstęgi;
- mierniki.
Dobre praktyki budowania dashboardów
Pod względem graficznym dobry raport lub dashboard powinien cechować się przede wszystkim:
- minimalizmem – nie wszystko trzeba naraz pokazać;
- przejrzystością – elementy graficzne nie powinny odwracać uwagi od informacji;
- byciem stonowanym – ograniczać liczbę kolorów, a dodatkowe elementy zaznaczać za pomocą gradientu;
- konsekwencją – każdy dashboard lub strona w raporcie powinna być kontynuacją wybranego stylu;
- optymalizacją – dostępnością na każdym urządzeniu.
W nowoczesnych raportach warto także wykorzystać identyfikację firmy (kolory, logo, czcionki lub inne elementy graficzne).