Rozpoczęcie nowej pracy to zazwyczaj jedna z dwóch rzeczy: wspaniała szansa na rozwój kariery albo nieprzewidywalna zmiana. Niezależnie od tego, jak bardzo doświadczonym specjalistą jesteś, wszyscy mamy podobne wyzwania w nowej pracy: poznać ludzi, nauczyć się z nimi pracować, zrozumieć zaistniałe wobec ciebie oczekiwania i – oczywiście – stanąć na wysokości zadania. Przygotowaliśmy 5 wskazówek, które pomogą odnieść sukces w nowo podjętej pracy.
#1. Pomyśl o tym, co się sprawdziło, a co nie
Gdy jeden zawodowy rozdział kończy się, a nowy się zaczyna, weź sobie chwilę przerwy, aby ocenić swoje doświadczenie w poprzednim miejscu. Co sprawdziło się podczas pracy na twoim ostatnim stanowisku? Jakie są twoje mocne strony i jak możesz je wykorzystać w nowej roli? Co planujesz zrobić w pierwszej kolejności?
To zadanie możesz podzielić na trzy etapy:
- Refleksja. Zapisywanie swoich pozytywnych przeżyć sprawia, że mózg przeżywa je ponownie. Wróć do doświadczeń, jakie zdobyłeś w poprzedniej pracy i zastanów się, które wyrobione nawyki przydadzą ci się w przyszłości, a nad czym należy popracować.
- Research. Jak już zidentyfikujesz swoje słabsze strony, zastanów się, jak możesz nad nimi pracować: wiele wskazówek odnajdziesz w książkach o psychologii pracy lub na naszym blogu.
- Działania. Co tydzień próbuj w praktyce jakiejś metody lub narzędzia, o których czytałeś. Ustaw przypomnienie w kalendarzu, by się upewnić, że o tym nie zapomnisz – dzięki temu szybko przejdziesz od słów do czynów.
#2. Przedstaw się – kilkukrotnie
Naukowcy z Uniwersytetu Columbia udowodnili, że stres od przebywania w nowych warunkach jest częściowo spowodowany brakiem pewności siebie oraz tym, że nie do końca wiemy, jak mamy się przedstawić. To jest naturalnie: gdy czujemy się obco w nowym otoczeniu, niekoniecznie chcemy zwracać na siebie uwagę. Aby wszystko poszło gładko, znajdź odpowiedni moment, żeby się przedstawić, lub zwróć się do swojego przełożonego i poproś go o listę osób, które powinieneś poznać. Na spotkaniach, jakie odbywasz w gronie nieznajomych, możesz poprosić organizatora, aby dał ci trochę czasu na początku lub na końcu na przedstawienie się.
Oto kilka sposobów na ułatwienie przedstawienia się:
- Przygotuj się z wyprzedzeniem. Pomyśl o kilku zdaniach, które będziesz mógł o sobie powiedzieć, za każdym razem jak spotkasz się z kimś nowym.
- Wyczuwaj kontekst i swojego rozmówcę. Nie przerywaj spotkania, by się przedstawić i nie rób tego na spotkaniach, które odwiedza bardzo dużo osób – chyba że zostaniesz o to poproszony. Jeśli spotykasz się z kimś jeden na jeden, pamiętaj, by nie tylko opowiedzieć o sobie, ale i lepiej poznać swojego rozmówcę: dowiedz się, czym dokładnie on się zajmuje w firmie, jakie ma obowiązki lub czym się interesuje w czasie wolnym.
- Postaraj się zapamiętać imiona. W tym pomoże ci powtórzenie ich na głos lub spisywanie krótkich notatek po spotkaniu. Oczywiście nie da się zapamiętać imion wszystkich osób, które spotkasz pierwszego dnia – jeśli zdarzy ci się jednak zapomnieć czyjegoś imienia, możesz uczciwie zapytać o nie jeszcze raz.
#3. Zadawaj pytania – w odpowiednim czasie
Badania wykazały, że nowi pracownicy radzą sobie lepiej, gdy zadają więcej pytań. Odpowiednie informacje od przełożonych i współpracowników pomogą ci szybciej zabrać się do pracy – ale szczególnie ważne jest wyczuć odpowiedni moment, by je zadać.
Oto kilka wskazówek, jak i kiedy należy pytać:
- Pomyśl o tym, co dokładnie chcesz wiedzieć. W niektórych przypadkach możesz potrzebować pozwolenia na zrobienie czegoś, gdy innym razem może to być porada od kolegi z zespołu lub akcept od menedżera. Przemyśl dokładnie, czego potrzebujesz od wybranej osoby: dzięki temu lepiej sformułujesz swoje pytania i zaoszczędzisz obydwu stronom cenny czas.
- Ustal priorytety. Jeśli nie możesz uruchomić komputera lub jakiegoś programu bez hasła – potrzebujesz pomocy natychmiast. Jeśli masz pytanie o celach waszego zespołu na następny kwartał, najprawdopodobniej możesz zaczekać i porozmawiać o tym ze swoim menedżerem podczas cotygodniowego spotkania.
- Zapisuj swoje pytania. Dzięki takiej liście będziesz mógł wrócić do nich podczas spotkania jeden na jeden ze swoim przełożonym. Dowiedz się, jak twój przełożony pracuje i czy woli dostawać pytania mailowo czy na przykład podczas osobistej rozmowy. Jeśli masz dużo pytań do jednej osoby lub grupy osób, rozważ umówienie spotkania zamiast pisać wiadomość na Slacku. W zaproszeniu na spotkanie wymień pytania, które masz – to da zainteresowanym czas na przygotowanie odpowiedzi.
#4. Zdefiniuj sukces
W ciągu pierwszych kilku tygodni twojej pracy wraz ze swoim przełożonym powinniście poświęcić trochę czasu na określenie wzajemnych oczekiwań. Należy zrozumieć, jak będziecie razem pracować, jakich zasobów potrzebujesz, by dobrze wykonywać swoją pracę, i w jaki sposób będzie oceniana jej efektywność. Oto kilka wskazówek dotyczących takich rozmów:
- Bądź przygotowany i efektywnie wykorzystuj czas. Kiedy potrzebujesz wskazówek lub dodatkowych informacji, zadawaj konkretne pytania, by ukierunkować rozmowę.
- Spójrz na to z innej strony. Jeśli się okaże, że wasze oczekiwania nie są zbieżne, spróbuj zrozumieć perspektywę swojego menedżera i znaleźć obszary, w których możecie osiągnąć kompromis.
- Zidentyfikuj główne cele. Z pewnością masz dużo na swoim talerzu – gdy dowiesz się więcej o tym, co ceni twój kierownik i jakie rzeczy teraz mają największe znaczenie, będziesz mógł ustalić w swojej pracy priorytety, które wspierają wspólne cele.
#5. Wyznacz granice
Pierwsze tygodnie w pracy mogą być dość intensywne – może się zdarzyć, że gdzieś jednak przekroczysz swoje granice. Może właśnie kończysz pracę później, by sfinalizować projekt, którego podjąłeś się, by pomóc innym? To naturalna reakcja w nowym otoczeniu: chcemy być uprzejmi, aby inni nas zaakceptowali. Jednak w ciągu pierwszych kilku miesięcy swojej pracy powinieneś zacząć na nowo ustalać granice, które pozwolą ci najlepiej wykonywać swoje zadania. Chociaż warto nadal pozostawać graczem zespołowym, nauka mówienia „nie” pomoże ci się skupić na swoich celach i efektywnie zarządzać czasem.
#6. Dodatkowa wskazówka: bądź pokorny i otwarty
Nikt nie jest w stanie zrobić wszystkiego samodzielnie. Bądź wdzięczny ludziom, którzy poświęcają swój czas, by wdrożyć cię we wszystkie szczegóły pracy, nie przypisuj sobie cudzych zasługi zamiast dużo mówić, częściej słuchaj. Niezależnie od tego, jakie doświadczenie masz już za sobą, najprawdopodobniej nigdy nie wykonywałeś takiej samej pracy w dokładnie takich samych warunkach, więc zachowaj otwarty umysł i wsłuchuj się w głos swojego zespołu. .