10 pytań, które usłyszysz podczas rozmowy o pracę | Szkoła biznesu Laba
should_authorize_via_email
email.input_code tel.input_code
email.code_actual_for tel.code_actual_for
apply_exit_text
session_ended
to_homepage
Blog

Wyszukiwarka

Spis treści:

10 pytań, które usłyszysz podczas rozmowy o pracę

Krótki przewodnik po najpopularniejszych pytaniach menedżerów HR.

10-pytan-recruitment-cover-605fc5600df0f892208886-min-64b106bc1efdc470326981.jpg

Najprawdopodobniej rekruter poprosi cię o opowiedzenie o sobie, zapyta o twoje mocne i słabe strony, dlaczego zmieniasz pracę i jakie masz oczekiwania finansowe. Zrobić dobre wrażenie będzie najłatwiej, jeśli przyjdziesz na taką rozmowę przygotowany. Poznaj 10 najpopularniejszych pytań rekruterów, wybranych z katalogu The Balance Careers.

#1. „Opowiedz o sobie”

Skorzystaj z formuły „teraźniejszość – przeszłość – przyszłość”.

Zacznij od tego, co robisz teraz – zawodowo i w wolnym czasie. Opowiedz o hobby, które pokaże twoje mocne strony. Na przykład, zamiłowanie do szachów świadczy o wysokiej inteligencji, joga – o tym, że dbasz o swoje zdrowie i potrafisz się koncentrować. Jeśli wiesz, że biuro wybranej firmy jest przyjazne zwierzętom – wspomnij w rozmowie o swoim ulubieńcu.

Później opowiedz o tym, jak doszedłeś do tej pozycji – szczególne znaczenie mają wykształcenie, szkolenia, doświadczenie zawodowe, udział w projektach wolontariackich itd.

Pod koniec wspomnij o swoich planach zawodowych. Najlepiej jest pokazać związek między swoimi celami a możliwościami rozwoju kariery w firmie, która zaprosiła cię na rozmowę.

Tego lepiej nie robić:

  • Nie zmuszaj rekrutera do wyciągania z ciebie odpowiedzi. Twoja niechęć do rozmowy sprawi, że zacznie się zastanawiać nad tym, po co przyszedłeś na to spotkanie.
  • Z drugiej strony, nie mów od razu o wszystkim – przed wami jeszcze cała rozmowa.
  • Nie mów za dużo o życiu prywatnym – o rodzinie, dzieciach, partnerach, zdrowiu itd.
  • Nie daj się ponieść, mówiąc o swoim hobby. Rekruter może pomyśleć, że jest ono dla ciebie istotniejsze od pracy.

#2. „Opowiedz o swoim doświadczeniu”

Skup się na nawykach, które są najbardziej relewantne dla tej roli. Opowiedz o mierzalnych wynikach i konkretnych osiągnięciach: na przykład zorganizowałeś 5 konferencji, które łącznie odwiedziło ponad 10 tysięcy osób. Bądź gotów odpowiedzieć na pytania dotyczące każdego z punktów twojego CV.

Do opisu doświadczenia możesz użyć modelu STAR:

S – Situation – jak wyglądała sytuacja, kiedy zacząłeś swoją pracę w tej firmie?

T – Task/Target – jakie zadanie lub cel miałeś postawione?

A – Action taken – co zrobiłeś, by ten cel osiągnąć?

R – Results achieved – co ostatecznie osiągnąłeś?

Jeśli ogranicza cię umowa o zachowaniu poufności i nie możesz mówić o konkretnych liczbach, powiedz o tym i opisz swoje osiągnięcia w wartościach procentowych – na przykład, że liczba nowych klientów wzrosła o 25%.

Zaczynaj od najświeższego doświadczenia – opowiedz, czym się zajmowałeś ostatnio.

Tego lepiej nie robić:

  • Nie kłam. Sprawdzenie informacji o twoim doświadczeniu nie sprawi trudności, a nawet jeśli dostaniesz się na wymarzone stanowisko, oszustwo może się ujawnić później. Skandaliczne zwolnienie CEO Yahoo! udowadnia, że kłamstwa w CV nie prowadzą do niczego dobrego.
  • Nie ujawniaj poufnych informacji, opowiadając o swoim doświadczeniu.
  • Nie powtarzaj wszystkiego, co jest napisane w CV – z pewnością, rekruter już się zapoznał z wymienionymi w nim stanowiskami.

#3. „Jakie są Twoje mocne strony?”

Przygotuj się do tego pytania: wybierz z opisu ogłoszenia o pracę te wymagania, którym najlepiej odpowiadasz. To może być wykształcenie, twarde lub miękkie kompetencje, doświadczenie zawodowe itd. Skróć tę listę do 3-5 najważniejszych umiejętności i obok każdej napisz, w jakich sytuacjach używałeś jej w przeszłości. Im bardziej twoja lista będzie podobna do opisu wymagań w ofercie pracy, tym większa szansa, że dostaniesz się na wybrane stanowisko.

Tego lepiej nie robić:

  • Nie bądź zbyt skromny – musisz jak najlepiej „sprzedać” swoje atuty przyszłemu pracodawcy.
  • Nie chwal się tym, że jesteś lepszy od innych. „Byłem jedyną osobą, która nie popełniała takich błędów”, „W przeciwieństwie do reszty, szybko sobie poradziłem”.
  • Nie mów o umiejętnościach, które nie dotyczą tego stanowiska. Jeśli przechodzisz przez rekrutację na stanowisko księgowego, nie ma potrzeby rozmawiać o umiejętnościach organizowania imprez.

#4. „Jakie są twoje słabe strony?”

Nawet kiedy rekruter pyta się o słabe strony, odpowiedź powinna stawiać cię w dobrym świetle. Aby tak się stało, użyj następujących technik:

Nieistotne wady. Wymień cechy, które nie są ważne w twoim zawodzie. Na przykład copywriter może powiedzieć, że nie jest mocny w liczbach, a później wspomnieć, że od dziecka kocha wszystko to, co związane z pisaniem.

Umiejętności, które rozwijasz. Możesz powiedzieć, że zawsze bałeś się wystąpień publicznych, ale ukończyłeś poświęcony temu tematowi kurs, i teraz czujesz się lepiej podczas prezentacji.

Zamień wady na zalety. Przyznaj się, że nie jesteś mocny w multitaskingu, ale to oznacza, że potrafisz skoncentrować się na zadaniach i nie przeskakiwać między nimi.

Tego lepiej nie robić:

  • Nie rób z tej rozmowy sesji samokrytyki.
  • Nie nazywaj słabościami jakości, które są kluczowe dla tej roli.
  • Nie mów, że nie masz słabych stron.
  • Nie mów, że twoją główną słabością jest perfekcjonizm – w większości przypadków to brzmi nieszczerze.

#5. „Czemu zdecydowałeś się na zmianę miejsca pracy?”

Zamiast narzekać na poprzedniego pracodawcę, opowiedz, dlaczego zdecydowałeś się rozwijać karierę i zdobywać doświadczenie w innej firmie. Być może chcesz podejmować się trudniejszych projektów, szukasz nowych wyzwań lub chcesz popracować nad innym produktem?

Tego lepiej nie robić:

  • Nie krytykuj poprzedniego pracodawcy, kolegów i klientów. Nie zrobisz dobrego wrażenia, narzekając i plotkując o byłych współpracownikach.
  • Nie rozpowszechniaj poufnych danych.
  • Nie ograniczaj się zewnętrznymi czynnikami – na przykład, chęcią pracy bliżej domu.

#6. „Czemu chcesz z nami pracować?”

Zadając to pytanie, rekruter pragnie zrozumieć, jak dobrze przygotowałeś się do rozmowy rekrutacyjnej i co już wiesz o firmie, jej kulturze, projektach, partnerach itd.

Przygotowując odpowiedź na to pytanie, możesz skorzystać z następującej formuły:

„Praca w Państwa firmie da mi szansę rozwinąć umiejętności _______ i _______. O ile wiem, doceniacie w firmie _______ oraz _______, i chciałbym się rozwijać właśnie w takim środowisku. Szczególnie interesuje mnie praca nad projektem [nazwa projektu z portfolio firmy]”.

Mów krótko i na temat – pokaż, że dobrze rozumiesz specyfikę biznesu i zwróć uwagę na to, jak twoje umiejętności łączą się z wartościami firmy i jej potrzebami biznesowymi. Zapoznaj się nie tylko ze stroną internetową przedsiębiorstwa, ale i z profilami w sieciach społecznościowych i publikacjami w mediach.

Tego lepiej nie robić:

  • Nie skupiaj się tylko na sobie – w centrum twoich odpowiedzi powinna być firma.
  • Nie używaj ogólników, którymi można opisać każdą inną firmę w branży.

#7. „Co cię motywuje?”

Najpierw musisz szczerze odpowiedzieć na to pytanie sobie. Pomyśl o tym, w jakich sytuacjach czujesz się pełny energii i chce ci się iść do biura? O czym z chęcią opowiadasz bliskim po pracy? To może być udane spotkanie z klientem, trudny projekt, szkolenie dla pracowników, zdobycie nowej umiejętności – wszystko, co dodaje ci energii.

Przemyśl, jak twoja motywacja ma się do wybranego stanowiska i kultury w firmie. Oto kilka przykładów motywatorów:

  • widoczne efekty pracy;
  • praca w zespole pełnym pasji;
  • trudne zadania i wyzwania;
  • możliwość nauczenia się nowych rzeczy;
  • uznanie zasług.

Pamiętaj, aby dodać przykłady, które zilustrują twoje słowa. Nie bój się emocji – monotonny monolog nikogo nie przekona.

Tego lepiej nie robić:

  • Nie oszukuj rekrutera (i samego siebie). Jeśli jesteś samotnym wilkiem, nie mów, że najbardziej inspiruje cię praca zespołowa – istnieje zbyt duże ryzyko, że będziesz nie na swoim miejscu.
  • Nie mów o negatywnej motywacji. Ona zazwyczaj opiera się na strachu, na przykład: „Chcę dobrze pracować, by mnie nie zwolnili”.

#8. „Jakie masz oczekiwania finansowe?”

Jak poprosić nie mniej, niż pracodawca jest gotów zapłacić, ale i nie za dużo? Najpierw zbadaj sytuację na rynku: jakie wynagrodzenia mają specjaliści na podobnych stanowiskach w branży? Inna opcja – dodaj 15-20% do twojego obecnego wynagrodzenia, aby uatrakcyjnić ofertę.

Kilka wskazówek:

  • Powiedz, że jesteś elastyczny w kwestii wynagrodzeń i jesteś gotów rozmawiać o warunkach. Być może niższe wynagrodzenie równoważy się dobrym pakietem motywacyjnym lub systemem premiowym.
  • Pamiętaj, że w okresie próbnym wynagrodzenie może być niższe – omów swoje opcje w perspektywie 3-6 miesięcy.
  • Wspomnij o swoich mocnych stronach: „Biorąc pod uwagę moje dziesięcioletnie doświadczenie w branży, liczę na...”
  • Upewnij się, że rozmawiacie z rekruterem o tym samym – wynagrodzeniu „na rękę”, po potrąceniu wszystkich podatków.
  • Jeśli reakcja rozmówcy dała ci do zrozumienia, że zaproponowałeś za małą kwotę, możesz uratować sytuację, mówiąc: „Oczywiście, miałem na myśli stawkę, bez premii i bonusów”.

Tego lepiej nie robić:

  • Nie śpiesz się rozmawiać o pieniądzach. Savoir-vivre komunikacji biznesowej zakłada, że pierwszy krok do rozmowy o wynagrodzeniu powinien zrobić pracodawca.
  • Nie wskazuj dokładnej kwoty, lepiej wskaż przedział.
  • Nie spodziewaj się, że jeśli będziesz skromny, dostaniesz lepszą ofertę. Nie zaniżaj swoich oczekiwań.
  • Nie proponuj kwoty, kilkukrotnie przekraczającej poziom wynagrodzeń na rynku.

#9. „Czemu powinniśmy wybrać właśnie ciebie?”

Pomyśl o tym, jaką korzyść twoje doświadczenie i umiejętności przyniosą firmie. Swoją odpowiedź możesz zbudować według następującego schematu:

  • Powiedz, czego twoim zdaniem szuka pracodawca i jaki problem chce rozwiązać.
  • Opisz swoje doświadczenie zawodowe i umiejętności, jakie pomogą ten problem rozwiązać.
  • Opowiedz o tym, jak rozwiązywałeś takie problemy w przeszłości.

Tego lepiej nie robić:

  • Nie rozwlekaj swojej odpowiedzi – najlepiej będzie, jeśli się zmieścisz w 2-3 minutach.
  • Nie opowiadaj o tym, jak dobry jesteś – skup się na korzyściach, jakie przyniesiesz firmie.

#10. „Czy masz jeszcze jakieś pytania?”

Teraz twoja kolej na zadanie pytań pracodawcy. Z wyprzedzeniem przygotuj listę rzeczy, które cię interesują. Nie zadawaj pytań, na które odpowiedzi można znaleźć na stronie internetowej oraz pytań, które dotyczą życia prywatnego rekrutera. Formułuj swoje pytania zwięźle.

Oto kilka przykładów pytań, które będą świadczyć o twoim zainteresowaniu firmą:

  • Jak wygląda typowy tydzień w pracy?
  • Jakie ważne zadania będę wykonywał w ciągu pierwszych kilku miesięcy, jeśli zatrudnicie mnie Państwo na to stanowisko?
  • Ile osób pracuje w dziale?
  • Kto będzie moim przełożonym na tym stanowisku?
  • Jak wygląda onboarding?
  • Czemu otworzyła się rekrutacja na to stanowisko? To jest nowa rola czy ktoś odszedł z firmy lub zmienił stanowisko?

O to lepiej nie pytać:

  • Czym dokładnie zajmuje się firma?
  • Jeśli mnie zatrudnicie, kiedy będę mógł wziąć urlop?
  • Kiedy będę miał szansę na podwyżkę?
  • Czy będę mógł kończyć pracę wcześniej, jeśli wszystko zrobię?
  • Czy zrobiłem dobre wrażenie? Czy dostałem tę pracę?

Chcesz otrzymać podsumowanie artykułów?

Jeden list z najlepszymi materiałami miesięcznie. Subskrybuj, aby niczego nie przegapić.
Dziękujemy za subskrypcję!
Powiązany kurs:
«Analityk biznesowy»
Biznes i zarządzanie
prowadzi Joanna Lorek Magdalena Straś
27 czerwca 6 sierpnia
Joanna Lorek Magdalena Straś