Blog

Spis treści:

10 narzędzi do analityki marketingowej

Przedstawiamy listę najefektywniejszych narzędzi do analizy marketingowej.

blog-cover-marketing-analytics-63924c4ccd756544351545-min-6452686ad9108861207834.jpg

Praca z ogromną ilością danych jest wyzwaniem. Trzeba analizować wyniki kampanii, dopatrywać się trendów i opierać na nich swoje decyzje marketingowe. Dobrze jest trzymać rękę na pulsie i śledzić wszystko, co się dzieje w czasie rzeczywistym – mieć podgląd jak dobrze działa sklep online, czy nie pojawił się w mediach społecznościowych jakiś kryzys oraz jakie hasła są w tym momencie najczęściej wyszukiwane.

Z pomocą przychodzą różne narzędzia do analityki marketingowej. Porządkują dane i przedstawiają graficzne postępy, pokazując prawidłowości i odstępstwa od normy, co ułatwia identyfikację obszarów, wymagających poprawy. W większości przypadków narzędzia te prezentują dane związane z różnymi kampaniami marketingowymi – w mediach społecznościowych, PPC (pay per click), SEO czy e-commerce. 

Wymienione poniżej narzędzia mają wszystkie funkcje potrzebne do gromadzenia danych marketingowych z różnych platform i analizowania ich w jednym miejscu. Chociaż mogą wydawać się podobne, każda ma zestaw innych użyteczności. Warto też zwrócić uwagę na cenę oraz sposób kontaktu z obsługą klienta.

Startujemy! 

#1. Google Analytics

Dla kogo: specjaliści PPC i SEO oraz każdy, kto chce dowiedzieć się o ruchu na swojej witrynie.

Cena: narzędzie bezpłatne. Dostępny jest też pakiet Premium dedykowany dużym firmom. 

Najbardziej znane i rozpoznawalne narzędzie do analityki dla marketerów. Nacisk kładziony jest tutaj na ulepszanie stron internetowych i ich widoczność online (dotyczy to np. szybkości pracy witryny, kliknięć czy ruchu na stronie).

Google Analytics ma tę przewagę nad konkurencją, że jest darmowy i bardzo pomocny w śledzeniu wskaźników efektywności – od samego źródła ruchu po konwersję. GA jest też stosunkowo prostym w obsłudze narzędziem i zapewnia dostęp do podstawowych danych o stronie. Na starcie warto jednak trochę podszkolić się w samych wskaźnikach i analizie, aby w odpowiedni sposób patrzeć na dane i wiedzieć, jak je interpretować. 

Zalety:

  • bezpłatne narzędzie;
  • łatwa konfiguracja;
  • śledzenie danych w czasie rzeczywistym.

Wady:

  • brak obsługi klienta. 

#2. Hotjar

Dla kogo: Hotjar używany jest w większości przypadków przez małe i średnie firmy.

Cena: w ofercie znajdują się cztery pakiety: od darmowego, przez ten po 39 USD i 99 USD, po ustalany indywidualnie pakiet, dedykowany dużym firmom. 

Hotjar to narzędzie, które zapewnia wgląd w doświadczenie produktu i analizę zachowań użytkowników. Uwypukla ważne dane dotyczące klientów i ich działań w sieci. To jedno z najlepszych narzędzi, z których możesz korzystać, aby podpatrywać, co użytkownicy robią na twojej stronie internetowej i jakimi ścieżkami podążają, co ich interesuje, a także jak dużo czasu spędzają na każdej podstronie.

Dzięki takiemu narzędziu jak Hotjar można łatwo i szybko uzyskać kontekst kampanii, to znaczy odpowiedzieć sobie na pytanie, dlaczego niektóre kampanie nie zadziałały, a inne odniosły ogromny sukces. 

Zalety:

  • jedna z najlepszych platform do zrozumienia zachowań użytkowników;
  • dzięki wykorzystaniu tzw. map cieplnych można zobaczyć, które elementy na stronie wzbudziły największą uwagę użytkowników oraz jak często strona była scrollowana do danego miejsca;
    Mapy cieplne służą w zidentyfikowaniu miejsc na stronie, w które użytkownicy klikają, a nie są klikalne lub np. w miejsca, w które użytkownicy nie klikają, a są klikalne. Mapy cieplne pozwalają także przeanalizować przycisk Call To Action pod względem efektywności;
  • możliwość podpatrzenia jak odwiedzający trafiają na witrynę i jak poruszają się po niej myszką;
    Ta wiedza jest bardzo przydatna w sytuacji, gdy pracuje się nad ulepszeniem strony internetowej. 

Wady:

  • narzędzie nie może monitorować osadzonych ramek iframe;
  • nie pozwala na filtrowanie według adresu IP.

#3. Cyfe 

Dla kogo: Cyfe dedykowane jest małym i średnim przedsiębiorstwom. 

Cena: do wyboru są cztery pakiety, najtańszy zaczyna się od 19 USD / miesiąc i jest przeznaczony dla jednego użytkownika, a najdroższy – 89 USD / miesiąc, nie ma limitów użytkowników. 

Cyfe to wszechstronny pulpit nawigacyjny, który pozwala marketerom integrować dane z różnych narzędzi marketingowych. To narzędzie sprawdzi się w szczególności podczas zbierania kluczowych KPI i przekształcania ich w raporty. 

Dzięki Cyfe możesz w jednym miejscu śledzić dane z mediów społecznościowych, poczty e-mail, SEO, czy innych kampani. Można też użyć gotowych widżetów, aby połączyć się z Google Analytics, kontami Google Adwords lub SalesForce, po to, aby wyświetlać je na jednym pulpicie nawigacyjnym.

Zalety:

  • dostęp do funkcji monitorowania i raportowania, a dzięki przyjaznemu dla użytkowników interfejsowi, każdy może tworzyć raporty i pulpity nawigacyjne w kilka sekund;
  • dostępna jest obsługa klienta, która odpowiada na pytania i naprawia błędy.

Wady:

  • nie ma możliwości tworzenia kopii zapasowych;
  • narzędzie nie przechowuje danych archiwalnych. 

#4. Kissmetrics

Dla kogo: dla e-commerce'ów z rozwiniętą częścią contentową.

Cena: dostępnych jest kilka pakietów, najtańszy zaczyna się od 299 USD / miesiąc. 

Narzędzie pozwala śledzić ścieżkę, po której porusza się klient na wielu urządzeniach, analizować jego zachowanie i dostarczać dane o konwersjach. Metryki konwersji obejmują m.in. współczynnik odrzuceń i czas spędzony na stronie. 

Kissmetrics skupia się na analityce behawioralnej, która jest bardzo przydatna w zdobywaniu wiedzy o tym, jak np. odbiorcy reagują na różne treści, co jest dla nich wartościowe oraz do jakiś treści wracają. Pomagają w tym testy A/B - będziesz mieć możliwość śledzić zmiany i reakcje na nie, a w efekcie da ci to pewność, że wybierasz odpowiednie rozwiązanie do osiągnięcia wcześniej założonych celów. 

Zalety:

  • głębokie śledzenie danych;
  • archiwizacja danych, ze zwróceniem uwagi na szczególne grupy klientów. 

Wady:

  • cena – najtańszy pakiet zaczyna się od 229 USD / miesiąc. 

#5. HubSpot

Dla kogo: doskonałe rozwiązanie zarówno dla małych, jak i dużych firm.

Cena: HubSpot CRM jest darmowy, ceny HubSpot Marketing Hub zaczynają się od 45 USD / miesiąc. 

To jedno z najpopularniejszych rozwiązań CRM i marketingowych dostępnych obecnie na rynku. HubSpot to nie tylko baza kontrahentów, ale również narzędzie sprzedażowe i marketingowe, pozwalające na obsługę trzech typów danych (kontaktów, firm i transakcji). 

Korzystając z tej platformy, możesz mieć dostęp do całej ścieżki klienta, a nie tylko danych z social mediów. Dowiesz się które strategie marketingowe są najskuteczniejsze dla twojej firmy, a także jaki mają wpływ na wyniki finansowe i zwrot z inwestycji. 

Zalety:

  • scentralizowanie kampanii;
  • intuicyjna obsługa;
  • darmowy program (CRM).

Wady:

  • brak języka polskiego, jako części oprogramowania; 
  • może prowadzić do dezorientacji w systemie pakietów i produktów – HubSpot CRM jest darmowy, ale HubSpot Marketing Hub już nie.

#6. BuzzSumo

Dla kogo: dla każdego, kto chce zwiększyć swoje zasięgi online.

Cena: opcja darmowa pozwala na 10 wyszukiwań w miesiącu, a pakiet za 99 USD / miesiąc z nielimitowaną możliwością wyszukiwań przeznaczony jest dla start-upów i freelancerów. 

To narzędzie do analizowania treści, które dostarczy informacji o tym, co jest popularne w mediach społecznościowych. Pozwala też badać dane z różnych okresów, np. z ostatnich 12 godzin, a nawet kilku miesięcy wstecz.

Trendy można też filtrować według lokalizacji, więc jeśli twoja grupa odbiorców pochodzi z różnych części świata, pozwoli to na podpatrywanie trendów lokalnych. Najważniejsze to poświęcenie chwili czasu na ustawienie swojego profilu na BuzzSumo tak, aby otrzymywać tylko te dane, które są dla naprawdę istotne dla ciebie. 

Zalety:

  • zaawansowana wyszukiwarka słów kluczowych;
  • marketing influencerów;
  • dane nadają się do eksportu, nawet do innego formatu, po to, aby poddać je dalszej analizie.   

Wady:

  • narzędzie jest pomocne tylko wtedy, gdy dużo się publikuje treści w social media oraz ma się już dłuższą historię publikacji

#7. SEMRush

Dla kogo: dla firm z już rozbudowanym content marketingiem.

Cena: możesz zacząć od wersji demo, a następnie przejść na plan za 120 USD / miesiąc, który dedykowany jest małym zespołom (5 projektów, 500 słów kluczowych, 10 000 wyników / raport). 

SEMRush to narzędzie, które pozwala zrozumieć, na jakim etapie jesteś i gdzie znajdują się twoja konkurencja w wynikach wyszukiwarek. Dzięki różnym funkcjom SEO możesz analizować i zarządzać projektami od planowania listy słów kluczowych, treści, aż po budowanie linków, audytów stron i monitorowania swojej pozycji. 

Z racji rozbudowanych funkcji dedykowany jest firmom, które chcą skupiać się na działalności pod SEO. Narzędzie generuje bardzo dokładne dane i rekomendacje poprawy wyników. 

Zalety:

  • zakładka Domain Analytics zawiera najważniejsze metryki witryny (estymację ruchu organicznego, dane dotyczące płatnych wyników wyszukiwań, linki zwrotne, słowa kluczowe itp.);
  • możliwość przeprowadzenia audytu strony i wyeliminowana np. niepotrzebnych linków;
  • możliwość generowania raportów z danymi, dotyczących konkurencji.

Wady:

  • baza słów kluczowych w języku polskim nie jest tak rozbudowana jak w języku angielskim
  • brak możliwości kategoryzacji słów kluczowych

#8. Brand24

Dla kogo: dla małych i większych firm.

Cena: dostępny jest 14-dniowy okres próbny, po nim w ofercie są cztery pakiety, a ceny rozpoczynają się od 179 zł / miesiąc. 

To narzędzie do monitoringu opinii w Internecie. Warto trzymać rękę na pulsie i sprawdzać, co konkurencja pisze na nasz temat lub czy gdzieś w internecie pojawiają się komentarze niezadowolonego klienta (lub pozytywne opinie, na które też warto zwrócić uwagę). 

Brand24 pozwala dotrzeć do tych miejsc w sieci, gdzie został zapoczątkowany interesujący, wskazany przez ciebie wcześniej temat, a monitoring ma miejsce w czasie rzeczywistym. Od razu po opublikowaniu zdefiniowanej informacji, zostaniesz o tym powiadomiony. 

Zalety:

  • bardzo intuicyjne narzędzie, które nie powinno sprawić żadnego problemu w obsłudze;
  • wiele możliwości – można śledzić wzmianki o firmie np. w Google News, na blogach, Instagramie, Facebooku YouTube, czy newsletterach, podcastach czy na booking.com;
  • częstotliwość wzmianek o firmie – w najniższym pakiecie to dwa razy na dobę, w najwyższym – w czasie rzeczywistym.

Wady:

  • najtańszy pakiet kosztuje 179 zł / miesiąc, ale dedykowany jest jednemu tematowi lub naprawdę niewielkiej marce, a jeśli zależy ci na efektywności działań w średniej firmie optymalnie będzie zainwestować 359 zł / miesiąc.

#9. Google Search Console

Dla kogo: specjaliści SEO i SEM, marketerzy oraz każdy, kto chce dowiedzieć się czegoś więcej o pozycji swojej strony w wynikach Google.

Cena: bezpłatne narzędzie. 

Search Console to bezpłatna usługa, która pomaga monitorować pozycję witryny w wynikach Google oraz dbać o nią i eliminować związane z nią problemy. Na podstawie tych danych można oszacować skuteczność swoich witryn i sklepów internetowych. To też podstawowe źródło danych na temat działania stron i dróg użytkowników.

Dwie podstawowe funkcje GSC to informowanie o pozycji strony w wyszukiwarce oraz udzielanie porad optymalizacyjnych. Google Search Console daje też wiele bardziej zaawansowanych możliwości (np. dotyczących linkowania wewnętrznego), pozwala zaplanować ścieżkę użytkownika w serwisie i ewentualnie zaproponować modyfikację struktur strony. GSC nie zaplanuje kampanii marketingowej, ale sprawdzi, jak wygląda widoczność strony, aby być przygotowanym na pierwszy kontakt z odbiorcą.

Zalety:

  • bezpłatne narzędzie;
  • pomaga ustrzec się przed wieloma błędami przy tworzeniu strony np. z indeksowaniem czy złośliwym oprogramowaniu.

Wady:

  • wymaga weryfikacji prawa do własności;
  • wymaga chociaż podstawowej wiedzy z analizy danych. 

#10. Buffer

Dla kogo: Social Media Manager, Marketing Manager, małe i średnie firmy, agencje zarządzające kontami klientów.

Cena: Można zacząć od wersji bezpłatnej z dostępnymi najprostszymi wskaźnikami, a następnie przejść na jeden z trzech pakietów:

  •  essentials – 5 USD / miesiąc / 1 kanał;
  • team – 10 USD / miesiąc / 1 kanał;
  • agency – 100 USD / miesiąc / 10 kanałów. 

Buffer daje możliwość tworzenia raportów na podstawie celów w mediach społecznościowych, które wcześniej sobie ustalisz. Analizy z tego narzędzia pozwolą zrozumieć, w jaki sposób klienci wchodzą w interakcje z marką i contentem, który jest produkowany. Można brać pod uwagę posty, relacje, hasztagi, a także uzyskać informacje demograficzne o odbiorcach na różnych kanałach społecznościowych.

Wszystko odbywa się na jednym pulpicie nawigacyjnym. Możesz też dodawać lub rezygnować z różnych wskaźników w zależności od swoim potrzeb i celów, a codzienne raporty eksportować i udostępniać innym interesariuszom.

Zalety:

  • dostęp do niestandardowych wskaźników;
  • generowanie i porównywanie raportów z różnych kont; 
  • kompleksowa analiza aktualnych informacji z social mediów. 

Wady:

  • brak polskiej wersji;
  • szeroki wachlarz wskaźników wymaga wiedzy i umiejętności analitycznych.
Powiązany kurs:
"Analityk reklamowy Google Ads"
Marketing i Sprzedaż
prowadzi Jakub Machała
5 grudnia 30 stycznia
Jakub Machała