Czym jest certyfikacja PMI i jak ją zdobyć | Szkoła biznesu Laba
should_authorize_via_email
email.input_code tel.input_code
email.code_actual_for tel.code_actual_for
apply_exit_text
session_ended
to_homepage
Blog

Wyszukiwarka

Spis treści:

Czym jest certyfikacja PMI i jak ją zdobyć?

Zarabiaj więcej i zdobywaj nowe kompetencje w dziedzinie zarządzania projektami.

blog-cover-pmi-certification-1-6356ff74a93c6077732202-min-64490af32b8f9098226969.jpg

Zarządzanie projektami to dziedzina, bez której trudno jest sobie wyobrazić współczesne środowisko biznesowe. Nawet najlepszy pomysł może okazać się straconą szansą bez umiejętnego zarządzania zespołem i procesami – dlatego w każdej firmie dobry project manager jest na wagę złota. Stanem na październik 2022 roku portal pracuj.pl liczy ok. 4 tysięcy ofert pracy na stanowisku project managera w Polsce, a według raportu Bulldogjob Badanie Społeczności IT 2022 PM i PO project managerowie oraz product ownerzy znajdują się na piątym miejscu najpopularniejszych zawodów w branży IT.

Jednym z najbardziej skutecznych sposobów potwierdzenia kompetencji zawodowych w dziedzinie zarządzania projektami jest certyfikacja PMI. O tym, czym jest PMI, jakie formy certyfikacji istnieją i co warto wiedzieć przed przystąpieniem do niej, opowiadamy w naszym artykule.

Czym jest PMI?

Project Management Institute (PMI) to największe stowarzyszenie managerów projektów, które wspiera ich rozwój poprzez podwyższanie kwalifikacji oraz budowanie społeczności. Założony w 1969 roku w Stanach Zjednoczonych PMI obecnie zrzesza ponad 450 tysięcy członków w 185 krajach. W Polsce stowarzyszenie istnieje od 2003 roku. 

Głównym celem PMI jest promowanie dobrych praktyk zarządzania, które pomogą firmom i organizacjom lepiej i szybciej tworzyć wysokiej jakości produkty, jednocześnie budując zdrową atmosferę w zespole. Stowarzyszenie realizuje to poprzez opracowywanie standardów zarządzania projektami, organizacje szkoleń i konkursów oraz egzaminów związanych ze zdobyciem certyfikacji zawodowych. 

W 1983 roku po raz pierwszy w historii rozwoju dziedziny zarządzania projektami przez PMI została spisana wiedza o project managemencie w ramach Body of Knowledge (BOK), który zostaje prekursorem stworzonego w 1987 roku PMBOK® Guide – A Guide to the Project Management Body of Knowledge. Najnowsza, siódma edycja przewodnika, została wydana w 2021 roku.

Jakie są rodzaje certyfikacji PMI?

Project Management Institute oferuje ponad 20 rodzajów certyfikacji, które różnią się w zależności od doświadczenia oraz specjalizacji kierowników projektów.

Prezentują się one następująco:

Za złoty standard certyfikacji zarządzania projektami jest uznawany certyfikat PMP – Project Management Professional, który potwierdza kompetencje do pełnienia funkcji kierownika projektu oraz zarządzania projektami i zespołami. Według raportu Project Management Salary Survey opracowanego przez PMI mediana wynagrodzeń specjalistów, posiadających tę certyfikację, jest o 25% wyższa w porównaniu do specjalistów, którzy jej nie mają.

Badania wskazują, że w ciągu następnych pięciu lat pracodawcy będą musieli obsadzić prawie 2,2 miliona nowych stanowisk związanych z zarządzaniem projektami każdego roku. Certyfikat PMP potwierdza kwalifikacje kierownika projektów w zakresie:

  • zarządzania ludźmi;
  • zarządzania procesami;
  • zrozumienia środowiska biznesowego;
  • umiejętności zastosowania kluczowych podejść do zarządzania projektami: predykcyjnego (Waterfall), Agile oraz hybrydowego.

Chociaż z pewnością możemy stwierdzić, że można być kierownikiem projektu bez żadnych certyfikacji, one zdecydowanie mają swoje korzyści. Oto kilka najbardziej istotnych atutów posiadania certyfikacji w dziedzinie project managementu:

  1. Certyfikowani project managerowie zarabiają więcej. Według Earning Power: Project Management Salary Survey Report specjaliści z certyfikatem PMP otrzymują średnio 16% wyższe wynagrodzenie w 40 krajach, które wzięły udział w badaniu.
  2. Certyfikacja przyciąga uwagę rekruterów w CV. Daje ona dodatkowe punkty, udowadniając, że jesteś profesjonalistą z umiejętnościami uznawanymi na całym świecie.
  3. Pomaga w networkingu. Nawiązując kontakt z innymi specjalistami z branży, masz większe szanse na zdobycie pracy, o której marzyłeś. 
  4. W trakcie uzyskania certyfikacji rzeczywiście udoskonalasz swoje umiejętności. To jest prawdopodobnie najważniejszą korzyścią. Według raportu PwC Insights and Trends: Current Programme and Project Management Practices projekty osiągające lepsze wyniki znacznie częściej są obsadzone przez certyfikowanych kierowników projektów. Około 80% projektów ocenianych jako bardzo skuteczne, były realizowane przez certyfikowanego project managera.

Jakie umiejętności są wymagane do zdobycia certyfikacji PMI?

Przystąpienie do certyfikacji wymaga spełnienia kilku restrykcyjnych wymagań, dotyczących doświadczenia i edukacji. W pierwszej kolejności pod uwagę jest brane wykształcenie – kandydat powinien posiadać minimum dyplom licencjata oraz co najmniej 35 godzin edukacji z zakresu project managementu. Dodatkowo musi mieć 4,5 tysiąca godzin praktyki zarządzania projektami (ok. trzech lat pracy w zawodzie), które muszą być udokumentowane i mieć miejsce na przestrzeni ostatnich ośmiu lat przed składaniem aplikacji. W wypadku gdy kandydat nie posiada niezbędnego wykształcenia, wymagane są dodatkowe dwa lata doświadczenia zawodowego. 

Egzamin składa się z 200 pytań testowych, jest zdawany w języku angielskim, z możliwością skorzystania z pomocy tłumaczenia wspierającego, i trwa około czterech godzin. Jego cena wynosi 405 dolarów dla członków stowarzyszenia PMI lub 555 dolarów dla reszty kandydatów.

Po zdobyciu certyfikatu project manager musi także dbać o utrzymywanie jego ważności, ponieważ certyfikat wydawany jest na okres trzech lat – aby przedłużyć ten termin na kolejne trzy lata, należy zdobyć minimum 60 punktów Professional Development Units (PDU). Punkty te są przyznawane za udział w branżowych szkoleniach czy konferencjach, wolontariat w PMI, publikację artykułów o tematyce zarządzania projektami czy prowadzenie własnych szkoleń. 

Szkoła biznesu Laba jest instytucją edukacyjną akredytowaną przez PMI i oferuje kursy, dzięki którym możesz utrzymać swój status certyfikacyjny. Takimi szkoleniami są kursy „Project Manager” oraz „Kierownik projektu IT” prowadzone przez doświadczonych praktyków Jolantę Kuruc oraz Mariusza Augustyniaka. Jako autoryzowany partner szkoleniowy PMI, zapewniamy treści edukacyjne, które spełniają międzynarodowe standardy i podejmujemy współpracę tylko z najlepszymi w swoim zawodzie prowadzącymi.

Polecamy przeczytać:

nasa-project-management-small-preview-60402fb9159c0002107243-min-64490b26bc998866859764.jpg

24 zasady zarządzania projektami od ekipy NASA

Czytaj

Chcesz otrzymać podsumowanie artykułów?

Jeden list z najlepszymi materiałami miesięcznie. Subskrybuj, aby niczego nie przegapić.
Dziękujemy za subskrypcję!