Blog

5 metryk email marketingu, które warto śledzić

Poznaj najważniejsze wskaźniki efektywności kampanii email marketingowych.

blog-cover-5-email-metrics-63656294a3c2d619069801.png

Email marketing nadal pozostaje jednym z najbardziej skutecznych narzędzi marketingowych, cechujący się dużym ROI dla firm na całym świecie. Według raportu DMA z 2019 roku, 1 dolar zainwestowany w email marketing przynosi średnio 42 dolary zwrotu z inwestycji, a zgodnie z prognozą portalu Statista liczba użytkowników korzystających z usługi email w 2022 roku przekroczy 4,3 miliardy osób – jest to ponad połowa światowej ludności. 

Stworzenie skutecznej strategii email marketingu to istotny element strategii marketingowej o dużym potencjale do zwiększenia sprzedaży online. O tym, jakie wskaźniki efektywności kampanii marketingowych warto mierzyć, oraz w jaki sposób należy je analizować, opowiadamy w naszym artykule.  

#1. Deliverability rate (bounce rate)

Deliverability rate wskazuje, jaki odsetek wysłanych wiadomości został dostarczony do ich odbiorców. To jeden z pierwszych wskaźników, które warto sprawdzić po wysłaniu mailingu – jeśli jest bliski do 100%, oznacza to, że twoja lista mailingowa jest dobrej jakości i wiadomości docierają do adresatów tak, jak powinny. Jeśli zauważasz jego spadek, może to oznaczać, że twoje wysyłki zostały zablokowane przez serwisy pocztowe twoich odbiorców.

Wzorcowym wskaźnikiem jest deliverability rate na poziomie od 98% do 99% – jeśli zaś spada on poniżej 97%, warto zbadać przyczyny, dla których taka sytuacja może mieć miejsce.  Jednym z powodów mogą być adresy email niskiej jakości (z błędami czy literówkami) – aby je wyeliminować w przyszłości, warto wprowadzić procedurę double opt-in, w trakcie której użytkownik zapisujący się na listę mailingową potwierdza swój adres email, klikając otrzymany od nadawcy link. 

Oto kilka innych czynników, które negatywnie wpływają na deliverability rate:

  • błędna konfiguracja rekordów SPF oraz DKIM;
  • temat wiadomości nieprzyjazny spam-filtrom;
  • zbyt duża liczba grafik zawartych w treści wiadomości;
  • brak przycisku „wypisz się”;
  • korzystanie z kupionych baz mailingowych i wysyłanie wiadomości do osób, które nigdy nie zapisywały się na newsletter;
  • zbyt dużo nieaktywnych adresów email na liście mailingowej.

#2. Open rate (OR)

Open rate to współczynnik otwarć wysłanych wiadomości. Największy wpływ na niego ma temat wiadomości oraz świadomość marki, ale do końcowego efektu dokładają się także inne czynniki. Według badania Campaign Monitor, w trakcie którego przeanalizowane było ponad 100 miliardów wiadomości wysłanych za pośrednictwem serwisu, „zdrowy” poziom OR wynosi 21,5%. Najwyższym wskaźnikiem open rate mogą się pochwalić branża edukacyjna (28,5%), rolnicza (27,3%) oraz finansowa (27,1%), z kolei najniższe wskaźniki odnotowują branża retail (17,1%) oraz branża restauracyjna i spożywcza (18,5%).

Oto co możesz zrobić, aby podnieść OR swoich mailingów:

  • przetestuj różne podejścia do napisania tematu wiadomości – jego długość, tone of voice oraz zawartość;
  • korzystaj z preview text, aby zoptymalizować podgląd wiadomości w skrzynce odbiorcy;
  • przetestuj różne opcje nazwy wydawcy mailingu (np. imię CEO kontra nazwa marki)
  • zbadaj, jak na OR wpływają dni wysyłki, pora dnia oraz częstotliwość wysyłki wiadomości;
  • zadbaj o relewantność treści poprzez personalizację zawartości oraz segmentację grup odbiorców.

Polecamy przeczytać:

blog-small-preview-video-trends-6206b0739e32b089481349.png

Najważniejsze trendy w analizie finansowej w 2022 roku

Oglądaj

#3. Click-through rate (CTR) oraz Click-to-open rate 

Click-through rate to współczynnik klikalności, który pokazuje, jaki procent odbiorców otworzył wiadomość i kliknął zawarte w nim linki. To jeden z najważniejszych wskaźników do oceny skuteczności kampanii email marketingowej, ponieważ zawiera w sobie od razu dwa czynniki i pozwala zrozumieć, jak zaangażowani są nasi odbiorcy. 

Współczynnik klikalności daje wgląd w to, jak dużo subskrybentów odwiedza twoją stronę internetową i ostatecznie decyduje się na zakup. Zestawienie współczynnika otwarć, click-to-open rate z click-through rate pomaga zrozumieć, jaki element kampanii jest najsłabszym ogniwem.

Click-to-open rate z kolei odzwierciedla, jaki procent osób, z tych, którzy otworzyli maila, przeszedł na stronę internetową. Z tego wskaźnika należy korzystać, aby zrozumieć, jak ciekawe dla odbiorców są wysyłane wiadomości – przez to, że nie wpływa na niego liczba otwarć, możemy lepiej zrozumieć wpływ samych treści na efekt końcowy.

Oto kilka działań, które pomogą podnieść CTR oraz CTOR:

  • segmentacja grupy odbiorców i dopasowanie treści do ich zainteresowań;
  • odświeżenie oprawy graficznej wysyłanych wiadomości oraz sprawdzenie tego, jak się renderują treści na różnych urządzeniach oraz klientach pocztowych;
  • przetestowanie różnych formatów wezwania do działania;
  • upewnienie się, że temat wiadomości odzwierciedla jego zawartość;
  • przeprowadzenie testów A/B dla poszczególnych elementów wiadomości.

#4. Unsubscribe rate

Unsubscribe rate pokazuje, jaki procent użytkowników wypisał się z newslettera po otrzymaniu kampanii. Warto celować we wskaźnik wypisu na poziomie 0,5% lub mniej – aby utrzymywać go na takim poziomie, należy przede wszystkim zadbać o odpowiednią częstotliwość wysyłek oraz relewantność wysyłanych treści.

Oto kilka rzeczy, które należy wziąć pod uwagę, zarządzając wskaźnikiem wypisu w czasie:

  • stosowanie dobrych praktyk budowania list mailingowych od samego początku;
  • zbieranie feedbacku na temat przyczyny wypisania się od użytkowników, którzy zrezygnowali z newslettera;
  • segmentowanie bazy odbiorców według ich zainteresowań lub zachowania zakupowego.

Jedną z dobrych praktyk, które pozwalają zachować higienę list mailingowych, jest wprowadzenie tzw. sunset policy – praktyki usunięcia z listy adresów email użytkowników, którzy od dłuższego czasu nie otwierają wiadomości wysłanych przez markę.

Polecamy przeczytać:

blog-small-preview-5-traps-online-business-62f0336c36c8a962527017.png

5 pułapek, które wstrzymują rozwój twojego biznesu online

Czytaj

#5. Conversion rate (CR)

Conversion rate pokazuje, jaki procent odbiorców zdecydował się na zrobienie zakupów (lub inne pożądane działanie) wskutek kampanii mailingowej. To kwintesencja wszystkich działań email marketingowych, ponieważ składa się na niego wiele innych czynników  – więc poprawa jakiegokolwiek z powyższych wskaźników przyłoży się do wzrostu stopy konwersji. Aby podnieść CR w krótkim okresie, można zaoferować subskrybentom rabat na zakupy lub inną dodatkową zachętę, natomiast długoterminowy efekt wzrostu CR da się zauważyć wyłącznie wskutek kompleksowych działań email marketingowych.

Powiązany kurs:
"Analityka w marketingu"
Marketing i PR
prowadzi Aleksandra Dejnarowicz
15 grudnia 26 stycznia
Aleksandra Dejnarowicz