Według danych Human Capital Benchmarking Report domknięcie jednej rekrutacji zajmuje średnio 42 dni. Dodajmy do tego onboarding, przejście (a tym bardziej – zawalenie) okresu próbnego, nieprzewidziane sytuacje – wyjdzie nam imponująca liczba. Przez cały ten czas firma ponosi straty lub otrzymuje mniejsze zyski.
Rok życia w pandemii sprawił, że praca rekruterów stała się bardziej stresowa: okoliczności, w których wszyscy się znaleźliśmy, wymusiły mobilizację i zmianę taktyki rekrutacyjnej. Aby wesprzeć menedżerów ds. HR i wszystkich, którzy podejmują w firmach decyzje rekrutacyjne, wskazaliśmy główne tendencje związane z zatrudnianiem ludzi na rok 2021, które pomogą wygrać w bitwie o talenty.
#1. Employee Experience (doświadczenie pracownika)
Według danych LinkedIn’s 2020 Global Talent Trends Report 96% rekruterów uważa Employee Experience (EX) za ważny czynnik w swojej pracy. Firmy inwestują zasoby w EX, aby zatrzymać pracowników i podnieść atrakcyjność w oczach potencjalnych kandydatów.
Ważną umiejętnością rekrutera jest uczciwość i utrzymywanie dobrych relacji z najróżniejszymi kandydatami. Chociaż nie wszystko się zgrało przy konkretnej rekrutacji, jest szansa, że kandydat podniesie swoją kwalifikację i będzie mógł ponownie aplikować do firmy. Buduj komunikację w taki sposób, aby aplikant miał dobre wspomnienia po interakcji z firmą, nawet jeżeli nie otrzyma oferty pracy.
Według danych społeczności rekrutacyjnej SHRM 60% kandydatów przerywa swój udział w rekrutacji z powodu jej zbyt długiego, skomplikowanego i nieprzejrzystego przebiegu. Agencja TalentLyft odkryła, że 97% kandydatów, którzy mieli pozytywne doświadczenie rekrutacyjne w firmie, poleci tego pracodawcę swoim znajomym, a połowa z nich oznaczy ten fakt pozytywnym komentarzem w sieciach społecznościowych.
Jednocześnie co trzeci kandydat spośród tych, którzy mieli nieprzyjemny posmak po wzięciu udziału w rekrutacji, odradzi swoim znajomym współpracę z tą firmą. Ponad połowa takich kandydatów również zrezygnuje z produktów tej firmy.
#2. Rekrutacje wewnętrzne
Według LinkedIn profesjonalni rekruterzy uważają, że proces rekrutacji nie kończy się wraz z przyjściem nowych pracowników. 81% z nich sądzi, że rekrutacje wewnętrzne potrafią wydłużyć czas, który pracownicy poświęcą na pracę w tej firmie. 69% specjalistów wśród pozytywnych cech tego trendu wyróżnia przyśpieszoną adaptację, ponieważ pracownik nie musi tracić czasu na to, aby zintegrować się z zespołem.
Według danych Jobvite tylko 36% firm już prowadzi rekrutacje wewnętrzne i uważa, że kandydatów na nowe stanowiska warto szukać wśród zatrudnionych osób. 83% respondentów wskazuje, że ich organizacje są nieefektywne w sprawach związanych z wewnętrznymi zmianami rekrutacyjnymi. Trzech na pięciu rekruterów zaznacza, że na jedną czwartą wakatów są brani pod uwagę już zatrudnieni w firmie pracownicy.
#3. Praca z różnymi pokoleniami
Zespół może łączyć pracowników w różnym wieku, o odmiennych wartościach i priorytetach życiowych. Według danych LinkedIn firmy i specjaliści ds. rekrutacji przekonają się o tym bezpośrednio już w 2021 roku. Wśród kluczowych różnic pokoleniowych rekruterzy wymieniają:
- styl zarządzania – 69%;
- work-life balance – 68%;
- styl komunikacji – 63%.
Jednocześnie 89% rekruterów uważa, że zespół, który składa się z przedstawicieli różnych pokoleń, pomaga firmom osiągać większe sukcesy.
#4. Przejście na mobile
Rekrutacje i godziny pracy od 9 do 17 to rzeczy, które trudno ze sobą połączyć. Dość często kandydaci, którzy pracują w takim trybie, proszą o przeprowadzenie rozmów rekrutacyjnych w godzinach wieczornych lub w weekend.
Według danych LinkedIn do zadań związanych z rekrutacją z urządzeń mobilnych korzysta 81% pracodawców i 70% kandydatów. To jest szczególnie aktualne w przypadku zatrudniania osób z generacji Z. Firma Goldman Sachs odkryła, że grupa ta spędza w sieci ponad 10 godzin dziennie.
Badanie przeprowadzone przez Glassdoor potwierdza potrzebę dostosowania platform pod urządzenia mobilne. Okazało się więc, że najlepsze aplikacje najczęściej spływają do pracodawców za pośrednictwem ruchu mobilnego. Ich źródłem może być zarówno reklama, którą zainteresowani zobaczyli na smartfonie czy tablecie, jak i oferty pracy zamieszczone na dedykowanych stronach. Ciekawe, że to dotyczy nie tylko milenialsów czy generacji Z: ponad połowa z nich (55%) to kandydaci, urodzeni w latach 70. i 80.
#5. Przejście do online’u
Pandemia i lockdowny znacząco przyśpieszyły przejście rekrutacji do online’u. Według danych Yello 60% rekruterów i 57% kandydatów woli przeprowadzać rozmowy rekrutacyjne w trybie online. Według danych Jobbatical z kolei 5 minut rozmowy wideo odpowiada ankiecie składającej się z 200 pytań.
LinkedIn zaznacza, że 81% rekruterów i menedżerów ds. HR i Talent Acquisition pogodziło się z sytuacją. Co więcej, 70% ankietowanych uważa rekrutacje online za nowy standard pracy i opanowuje netykietę.
#6. Głęboka strategia rekrutacji
Według badania XOR tylko co dziesiąta firma jest zadowolona ze swojej strategii rekrutacji. Firmy na całym świecie dochodzą do wniosku, że zatrudnianie w oparciu o zasadę „łatania dziur” w zespole przynosi straty i warto nad tym pracować. 90% specjalistów ds. rekrutacji zaznacza, że potrzebuje poważnej rewizji swojej strategii. Jednocześnie ponad połowa z nich nie wie, jak to zrobić.
Według danych Jobvite w 2021 roku strategie rekrutacyjne będą miały na celu:
- podniesienie jakości rekrutacji – 52% firm;
- podniesienie wskaźnika retencji pracowników – 24% firm;
- skrócenie czasu zatrudniania – 23% firm;
- zapewnienie ciągłego wpływu jakościowych aplikacji – 22% firm.
#7. Rekrutacje inbound
Marketing-rectuiting albo inbound recruiting to jeden z głównych trendów rekrutacyjnych w 2021 roku. To oznacza kompleksowe podejście nie tylko do znajdowania pracowników, ale również do kształtowania wizerunku pracodawcy. Wykorzystywane są różnego rodzaju techniki marketingowe, które pozytywnie wpływają na markę pracodawcy i pomagają zapewnić ciągłość spływania jakościowych aplikacji.
Według danych Gem to LinkedIn i referencje pozostają najlepszymi źródłami pozyskania kandydatów. Reszta źródeł – rekrutacje wewnętrzne, reklamy, wspólnoty zawodowe czy platformy rekrutacyjne – pomimo ogromnego potencjału, jest jeszcze niewystarczająco rozwinięta.
#8. Sourcing jak odrębny proces
Po trudnym i pełnym zwolnień 2020 roku, w 2021 roku „pasywnych” kandydatów – takich, którzy nie szukają nowej pracy, ale chętnie rozpatrują ciekawe propozycje – znaleźć coraz trudniej. Według danych LinkedIn 90% kandydatów choć trochę interesuje się rozwojem kariery, ale tylko 36% z nich deklaruje gotowość na zmianę pracy. Większość z nich po prostu nie chce ryzykować. Z uwagi na to, produktywny sourcing wychodzi na pierwszy plan.
Rynek pracy ulega globalizacji: rekruterzy na całym świecie korzystają z podobnych zasobów i metod pozyskiwania potencjalnych pracowników. Aby znaleźć i przyciągnąć „pasywnych” kandydatów, potrzebni są specjaliści, którzy nie będą spamować e-mailami i tracić czasu niezainteresowanych osób. Według Gem już dzisiaj prawie 40% firm wyodrębnia sourcing od ogólnego procesu poszukiwania talentów.
Firmy, które opanują nowe sposoby na sourcing w nieznanych kanałach i będą potrafiły szybko i skutecznie oceniać kandydatów, zyskają realne szanse na wzmocnienie swojego zespołu.
#9. Skupienie się na umiejętnościach miękkich
Społeczność HRD obliczyła, że 58% rekrutacji na pozycje średniego i wyższego szczebla na całym świecie jest nie do obsadzenia – i chodzi tu nie tyle o kwalifikacje zawodowe, ile o umiejętności miękkie. Eksperci przewidują, że już za 10 lat niedobór specjalistów o potrzebnej kombinacji wiedzy i kompetencji miękkich będzie na poziomie 29 mln.
W czasach pracy zdalnej to właśnie te niemierzalne umiejętności są niezbędne do budowania komunikacji w zespole.
Według danych LinkedIn podobne oczekiwania są również wobec specjalistów ds. rekrutacji. Firma podzieliła się listą umiejętności rekruterów, które były najbardziej poszukiwane w 2020 roku i pozostaną aktualne również w roku 2021: