Blog

11 trendów w marketingu, na które warto zwrócić uwagę

Jak będzie wyglądał marketing w 2022 roku?

blog-cover-11-trendow-w-marketingu-61654f626eadd272810804.jpg

W 2020 roku z potrzebą transformacji cyfrowej spotkała się większość biznesów na wszystkich rynkach. Według danych McKinsey globalna pandemia znacząco przyśpieszyła tempo zmian: sprzedaż e-commerce w ciągu 3 miesięcy wzrosła tak, jak planowo miała wzrosnąć w ciągu 10 lat, a 60% firm z różnych branży zaobserwowało znaczące zmiany w zachowaniach zakupowych swoich klientów.

Aby zrozumieć, dokąd będzie zmierzał marketing w 2022 roku, przeanalizowaliśmy materiały Business2community, Inc, Bettermarketing oraz Hubspot i wybraliśmy najciekawsze z tendencji, panujących obecnie w branży.

#1. Treści wideo

Formy wideo już są musthavem w dziedzinie marketingu treści, ale w 2022 jedną z ważniejszych roli będą także odgrywać transmisje na żywo. W nadchodzącym roku takich treści będzie jeszcze więcej i będą one obejmować najróżniejsze tematyki – od krótkich tutoriali i instrukcji po wykłady online.

Według oficjalnego raportu Cisco w 2022 roku za 82% całego ruchu IP (tak biznesowego, jak i konsumenckiego) będą odpowiadały treści wideo. Wzrost popularności Instagram Reels i TikToka, gdzie liczba użytkowników zwiększyła się z 500 milionów do 1 miliarda zaledwie w rok, sugeruje, że krótkie wideo pozostanie na szczycie, ponieważ potrafi skutecznie zatrzymywać uwagę widzów.

Wyniki badania Elite Content Marketer wskazują, że 66% respondentów chętniej obejrzy krótki film o produkcie, a zaledwie 18% przeczyta artykuł czy wpis w mediach społecznościowych lub odwiedzi stronę internetową. Według raportu Vidyard 68% odbiorców obejrzy wideo w całości, jeśli trwa ono mniej niż minutę. 

#2. Marketing treści

W oparciu o prognozy Technavio planowany wzrost globalnego rynku marketingu treści wyniesie 417,85 miliardy dolarów w latach 2021–2025, a jego średnioroczne tempo wzrostu osiągnie prawie 16%.

To dlatego, że marketing treści ma najwyższe ROI wśród wszystkich innych strategii digital marketingu. Średnia wartość jego wdrożenia jest o 62% niższa od ceny tradycyjnej reklamy, a jednocześnie potrafi potroić liczbę potencjalnych klientów. Dodatkowo marketing treści generuje o niecałe 20% więcej ruchu organicznego niż inne formy promocji.

82% marketingowców potwierdza, że aktywnie korzysta z marketingu treści już teraz – to o 12 punktów procentowych więcej, niż w zeszłym roku. Badanie przeprowadzone przez Amerykańskie Stowarzyszenie Reklamodawców potwierdza, że średni budżet przydzielany na marketing treści w ciągu ostatnich dwóch lat wzrósł o 73%. Eksperci przewidują, że to tempo wzrostu się utrzyma i specjaliści z tej branży będą musieli tworzyć o wiele więcej treści niż do tej pory.

#3. Personalizacja i wejście w interakcję z użytkownikami

Personalizacja treści to nie nowość w dzisiejszych czasach, ale teraz współcześni konsumenci oczekują o wiele bardziej ukierunkowanej i trafnej komunikacji, niż kiedykolwiek. Według raportu Adobe 67% respondentów ma pewność co do tego, że dla marek ważne jest automatyczne dostosowywanie treści do kontekstu, podczas gdy 42% stwierdza, że brak personalizacji w komunikatach jest irytujący i niekorzystnie wpływa na decyzje zakupowe.

Według badania Digital Connections 49% ludzi zignoruje markę, jeśli uzna jej reklamę za nierelewantną, podczas gdy 36% respondentów raczej zdecyduje się na zakup produktów od marki, która personalizuje swoją komunikację.

#4. Zakupy w mediach społecznościowych

Platformy social media poszerzają listę swoich funkcjonalności o możliwość robienia zakupów – do grona Facebook Shops oraz Instagram Shopping dołączają również Snapchat i TikTok.

Zgodnie z licznymi zapowiedziami, w najbliższych latach media społecznościowe jeszcze bardziej zintegrują się ze środowiskiem e-commerce. Według danych Smartinsights 87% kupujących online uważa, że media społecznościowe pomagają im podjąć decyzję zakupową, a 30% konsumentów twierdzi, że będzie robić zakupy za ich pośrednictwem.

#5. Analityka i sztuczna inteligencja

Pandemia zmusiła nas do zrozumienia, że tradycyjnych sposobów na prowadzenie biznesu może już być za mało. Coraz częściej firmy korzystają z zaawansowanych systemów analitycznych i sztucznej inteligencji, aby zwiększyć swoje zyski lub zniwelować negatywny wpływ pandemicznej rzeczywistości na swój biznes.

Według raportu Blueshift 28% marketingowców korzysta ze sztucznej inteligencji do tworzenia list polecanych produktów, a 26% – do optymalizacji swoich kampanii. Specjaliści również sięgają po sztuczną inteligencję, aby zbierać i analizować duże ilości danych oraz automatyzować procesy związane z marketingiem. Gartner prognozuje, że w 2022 roku sztuczna inteligencja zastąpi około jedną trzecią analityków pracujących w marketingu, a ponad 40% zadań związanych z obróbką i oceną danych będzie zautomatyzowane.

#6. Asystenci głosowi

Asystenci cyfrowi – tacy jak Google Assistant czy Alexa – zyskują na popularności. Według raportów branżowych wartość rynkowa głosowych zakupów w 2022 roku sięgnie 40 miliardów dolarów, a wydatki realizowane za pomocą interfejsów głosowych będą odpowiadać za 18% wydatków konsumentów.

Z pomocy asystentów głosowych najczęściej korzysta się do wyszukania miejsc, które znajdują się w pobliżu – tylko w zeszłym roku 58% konsumentów sięgnęło po to narzędzie, aby znaleźć lokalne firmy. Według danych Google 52% właścicieli urządzeń z funkcją asystentów głosowych jest zainteresowanych otrzymaniem informacji o rabatach i specjalnych cenach od marek, które im się podobają. To oznacza, że klienci są otwarci na budowanie relacji z markami również w kanale komunikacji głosowej.

#7. Czatboty

Czatboty to jeden z najszybciej rosnących kanałów komunikacji klientów z firmami. Według raportu Drift State of Conversational Marketing popularność czatbotów wzrosła o 92% (!) w porównaniu do 2019 roku. Z kolei według Invespcro 67% klientów na całym świecie weszło przynajmniej w jedną interakcję z botem w trakcie ostatnich 12 miesięcy. 

Wdrożenie podobnych narzędzi podnosi skuteczność opracowania zapytań przychodzących do zespołu wsparcia klienta za pośrednictwem mediów społecznościowych, maili lub innych kanałów komunikacji online. Boty średnio obsługują 68,9% czatów od początku do końca i aż 68% użytkowników docenia taką formę komunikacji, gdyż zapewnia ona szybką odpowiedź.

Według badania Global Market Insights w 2024 roku rynek czatbotów będzie wart 1,34 miliardy dolarów i zostanie silnikiem napędowym większości komunikacji biznesowych. Rozmowa z czatbotem zazwyczaj opiera się na sztucznej inteligencji i pozwala zapewnić klientom spersonalizowane doświadczenie – 87,2% klientów ocenia swoje doświadczenie z czatbotami jako neutralne lub pozytywne.

#8. Współpraca z organizacjami non profit

Według danych Ernst & Young 69% konsumentów uważa, że marki powinny zmieniać świat na lepsze. To jest szczególnie ważne dla pokolenia milenialsów: 83% jego przedstawicieli zwraca uwagę na to, czy wartości marek, które wybierają, są zbieżne z ich własnymi, a 81% chętnie wesprze społecznie odpowiedzialne biznesy, które publicznie zajmują stanowisko w ważnych dla nich kwestiach.

Zdaniem konsultantki organizacji non profit Mallory Erickson podobne rodzaje partnerstwa pomogą firmom znaleźć nowych odbiorców na całym świecie. Ten trend będzie tylko się wzmacniał, więc warto, by firmy już teraz zastanowiły się nad planem współpracy z relewantnymi organizacjami non profit. Plan taki powinien zawierać konkretne cele: lokowanie produktu, partnerstwo marketingowe, darowiznę od sprzedaży lub sponsoring korporacyjny.

Na przykład firma Rebbl trzyma się zasady zrównoważonego rozwoju planując operacje związane z transportem, opakowaniami oraz rolnictwem, przekazując również 2,5% swojego dochodu na rzecz organizacji przeciwdziałającej handlowi ludźmi Not For Sale.

#9. Rola danych osobowych

Ponieważ Google planuje stopniowo zrezygnować z plików cookies, specjaliści od reklamy kontekstowej i SEM będą musieli opracowywać nowe strategie, uwzględniające świat bez tego typu plików. 46% ekspertów z branży uważa, że wycofanie plików cookies będzie jednym z ich głównych problemów w najbliższych latach.

Ponieważ targetowanie reklamy i analiza zachowań konsumenckich stają się coraz bardziej złożone, wartość i znaczenie danych osobowych będą tylko rosnąć. Użytkownicy domagają się większej ochrony prywatności i kontroli nad swoimi danymi osobowymi i marketingowcy będą musieli do tego się dostosować.

Według badania Pew Research Center 72% ludzi uważa, że prawie wszystko, co robią w internecie, jest śledzone przez reklamodawców, spółki technologiczne lub inne firmy. 81% badanych twierdzi, że potencjalne zagrożenia, jakie napotykają w związku z gromadzeniem ich danych, przeważają nad korzyściami. Już teraz warto zastanowić się nad tym, jak odpowiadać na potrzeby konsumentów związane z prywatnością, gromadzeniem danych oraz ich usuwaniem i przemyśleć, co możesz zaoferować klientom w zamian za dostarczane informacje.

Według raportu Absolunet 83% klientów jest otwartych na dzielenie się danymi osobowymi, jeśli to pomaga personalizować doświadczenie, a firmy są transparentne co do tego, jak te dane są używane.

#10. Transparentność i wiarygodność

Czasy perfekcyjnie dopracowanych wpisów w mediach społecznościowych i ściśle określonej estetyki już minęły. Co raz więcej ludzi oczekuje od marek autentyczności – klienci chcą zajrzeć za kulisy i poczuć więź z ulubioną firmą. Według badania Cohn & Wolfe Authentic Brands 91% ludzi jest skłonnych do zrobienia zakupów, aby „wynagrodzić” markę za jej autentyczność. 

Transparentność jest ważna dla przedstawicieli wszystkich grup demograficznych. Według ankiety przeprowadzonej ostatnio przez Sprout Social 86% konsumentów uważa, że jawność w prowadzeniu biznesu jest teraz ważniejsza niż kiedykolwiek, a 73% jest gotowych płacić więcej za produkty marek, gwarantujących pełną transparentność.

#11. Społeczna i polityczna pozycja marki

Jedna z ważniejszych tendencji w najbliższych latach to obserwowanie sposobu, w jaki firmy będą sobie radzić z coraz bardziej spolaryzowanym klimatem społeczno-politycznym. Globalna pandemia i rozdrobniony krajobraz mediów zmusi firmy do podejmowania decyzji w zakresie tego, jak i gdzie wchodzą w interakcję z klientami.

„Każdy dolar wydany na reklamę, każdy wybór kanału i platformy, każdy wpis w mediach społecznościowych, każda konferencja lub wystawa będą oceniane przez pryzmat tego, co decyzje marketingowe mówią o tym, kim marka jest i co chce powiedzieć” – podkreśla Tim Linberg, Chief Experience Officer w agencji Verndale.

Powiązany kurs:
"Analityka w marketingu"
Marketing i PR
prowadzi Aleksandra Dejnarowicz
15 grudnia 26 stycznia
Aleksandra Dejnarowicz