Cztery typy przywódców, którzy zmieniają biznes | Szkoła biznesu Laba
should_authorize_via_email
email.input_code tel.input_code
email.code_actual_for tel.code_actual_for
apply_exit_text
session_ended
to_homepage
Blog

Wyszukiwarka

Spis treści:

Cztery typy przywódców, którzy zmieniają biznes

Poznaj menedżerów, którzy generują najwyższe zyski.

4-typy-liderow-cover-6004d95d05086276298472-min-6470bcc7eaaab332190605.jpg

Badanie, przeprowadzone międzynarodową firmą Deloitte, wyróżnia cztery typy przywódców, którzy potrafią szybko spieniężyć innowacyjne pomysły i aktualne trendy. Każdy z nich ma inne podejście do zarządzania, ale wszyscy z nich konsekwentnie osiągają główny cel – zapewnienie wysokich zysków swojej firmie. O tym, co odróżnia takich menedżerów, a co ich łączy – przeczytasz w naszym artykule.

#1. Liderzy Wpływu Społecznego

Są w stanie rozpoznać ważne problemy w społeczeństwie i zaoferować towary lub usługi, które mogą je rozwiązać. Lub przyzwyczaić konsumentów do nowego modelu zachowania – zdrowo się odżywiać, uprawiać sport, dbać o środowisko. Strategia takich menedżerów to „zarabiaj, czyniąc dobro”.

Doskonałym przykładem są top menedżerowie Adidas – w tym, Martin Shankland i Erika Benz. Pod ich wpływem, w 2015 roku marka zmieniła podejście do biznesu i rozpoczęła produkcję sneakersów z recyklingowanego plastiku, wyłowionego ze Wszechoceanu. Wkrótce ekologiczne obuwie zostało światowym trendem i przychody Adidas poszły w górę.

Krzywa dochodów Adidas w 2000-2019 r., źródło – Statista.

W 2017 roku marka Adidas sprzedała milion par eko-sneakersów, w 2018 – 5 milionów, a do 2024 roku firma zamierza całkowicie zrezygnować z poliestru i produkować buty wyłącznie z materiałów pochodzących z recyklingu. Oprócz sneakersów do sprzedaży Adidas również trafiła odzież sportowa z recyklingowanego plastiku, marka zrezygnowała z plastikowych reklamówek i zaprojektowała linię odzieży neutralnej pod względem płci.

Inne firmy też się starają nie pozostawać w tyle. George Barrett, Kierownik ds. rozwoju w firmie John Lewis, został jednym z inicjatorów projektu utylizacji nieużywanych już rzeczy. Klienci John Lewis, którzy chcą pozbyć się niechcianych ubrań, mogą sprzedać je John Lewis, a firma zorganizuje ich utylizację recykling, lub naprawi je do dalszej odsprzedaży. W ten sposób John Lewis ma nadzieję zmniejszyć ilość odpadów, które generuje branża modowa na całym świecie.

Z tego samego powodu IKEA zrezygnowała z plastikowych słomek i reklamówek, a Starbucks zainwestował 10 milionów dolarów w zaprojektowanie biodegradowalnych kubków do kawy.

#2. Rzecznicy Wykorzystania Danych

Opierają swoją strategię biznesową o technologie Big Data, wykorzystują je do analizy i zwiększania sprzedaży, ulepszenia usług lub stworzenia nowych źródeł przychodu. W przeciwieństwie do menedżerów, którzy preferują tradycyjne metody zarządzania, zwolennicy Big Data zapewniają swoim firmom większe zyski.

Jeden z takich liderów – to Justin De Graaf. W 2016 roku on zarządzał marketingiem herbaty na zimno Gold Peak (sub-marka Coca-Coli). Za pomocą specjalnych algorytmów De Graaf z zespołem przeanalizowali setki zdjęć z napojami, opublikowanych w mediach społecznościowych. Pozwoliło to zidentyfikować osoby, potencjalnie zainteresowane herbatą Gold Peak – którzy później znaleźli się w grupie docelowej reklam marki. Po takiej analizie liczba kliknięć wzrosła czterokrotnie w porównaniu do innych kampanii reklamowych marki Gold Peak.

Polecamy przeczytać:

9e-liczby-sie-licza-data-sto-63b8ce044d3e0872706587.jpg

8 zasad data storytellingu, które przydadzą ci się w pracy

Czytaj

#3. Promotorzy Przełomowych Zmian

Inwestują w całkowitą transformację rynków, na których działają. Tacy menedżerowie nie boją się eksperymentować i wprowadzać nowe technologie, tworząc zupełnie nowe doświadczenie klientów i oryginalne modele biznesowe.

Najlepszym przykładem takich przywódców są Steve Jobs i Jeff Bezos. Dzięki Jobsowi świat ujrzał wiele nowych technologii – pierwszy smartfon czy, na przykład, animację komputerową.

Jeff Bezos, z kolei, jako pierwszy stworzył skuteczny model sprzedaży internetowej i spopularyzował e-commerce, pomagając wielu firmom oferować swoje towary za pośrednictwem Amazon. Później to podejście zostało zaadoptowane przez inne firmy – takie jak AliExpress, OLX czy Allegro.

Teraz Amazon przygotowuje się do wdrożenia dostawy zamówień za pomocą dronów i już otworzył kilka sklepów bez tradycyjnych kas i sprzedawców – jako pierwsza firma na świecie.

Bidyut Dumra, Generalny Dyrektor DBS Bank, nie jest tak znany, jak Jobs i Bezos, ale również odnosi sukcesy. Razem z zespołem, udało się mu stworzyć skuteczny serwis zdalnej obsługi klienta – praktycznie wszystkie usługi finansowe są dostępne online, a czatboty obsługują ponad 80% użytkowników. Dzięki temu DBS Bank znalazł się w czołówce najlepszych na świecie banków cyfrowych według Euromoney.

#4. Ambasadorzy Talentów

Ich główną inwestycją jest zespół. Wiedzą, jakich kompetencji wymaga teraz rynek i starają się je rozwijać u swoich pracowników. Kładą duży nacisk na kulturę korporacyjną, warunki pracy i dbają o to, żeby doświadczenie zawodowe ich pracowników, było pomocne w rozwoju ich kariery.

Jedną z najwybitniejszych przedstawicielek takiego typu przywódców jest Diane Gherson, była Dyrektorka HR w IBM. W 2015 roku ona rozpoczęła modernizację warunków pracy w korporacji.

Polecamy przeczytać:

small-cover-workplace-trends-63e971d74505b514142333.png

5 trendów, które kształtują przyszłość rynku pracy

Czytaj

Jej strategia składała się z kilku etapów. Oto są najważniejsze z nich:

  • Automatyzacja. Algorytmy sztucznej inteligencji zostały odpowiedzialne za sprawdzenie CV nowych kandydatów, ocenę kwalifikacji obecnych pracowników, przygotowanie dokumentów do delegacji, premie i t.d. Algorytmy także oceniają poziom motywacji pracowników i ostrzegają, kiedy oni myślą o odejściu.
  • Elastyczność. Przez dłuższy czas w IBM panowała sztywna hierarchia, a decyzje zapadały wyłącznie „na górze”. Gherson wprowadziła elastyczną strukturę, która pozwalała każdemu pracownikowi przedstawiać swoje pomysły i podejmować inicjatywę. Pracownicy mogli proponować zmiany w już istniejących projektach i uruchamiać własne, jeśli mieli do tego potencjał.
  • Samokształcenie. We współczesnym świecie wiedza szybko się dezaktualizuje. Aby pomóc swoim pracownikom utrzymać kwalifikacje na odpowiednim poziomie, IBM stworzyła własną bibliotekę wirtualną You learning. Ona zawiera książki, kursy online, podcasty i wykłady renomowanych specjalistów. Wybrać ciekawe dla konkretnej osoby materiały szkoleniowe również pomaga algorytm inteligencji sztucznej.
  • Przekwalifikowanie. Po przeprowadzeniu analizy za pomocą sztucznej inteligencji Gherson odkryła, że znaczna liczba pracowników nie posiadała kompetencji, potrzebnych firmie. Zamiast ich zwolnić, zaproponowała nowe stanowiska, które lepiej odpowiadały posiadanym przez nich umiejętnościom. Oprócz tego, Gherson wdrożyła program Tech Re-Entry, aby szkolić kobiety, które miały przerwę w karierze i przez ostanie kilka lat nie pracowały w zawodzie.

W ten sposób firmie udało się zwiększyć produktywność jej pracowników i podnieść ich kwalifikacje oraz zaoszczędzić około 300 milionów dolarów kosztów utrzymania.

Inwestycje w personel już się stały globalnym trendem – zgodnie z danymi Training Industry Research, tylko w 2018 roku firmy wydali 366 miliardów dolarów na szkolenia dla swoich pracowników. Oczekuje się, że do 2022 roku liczba ta wzrośnie o co najmniej 10%. Najczęściej inwestycje dotyczą takich kompetencji jak coaching, zarządzanie innowacjami, negocjacje i inteligencja emocjonalna.

Chcesz otrzymać podsumowanie artykułów?

Jeden list z najlepszymi materiałami miesięcznie. Subskrybuj, aby niczego nie przegapić.
Dziękujemy za subskrypcję!
Powiązany kurs:
«Podstawy modelowania finansowego»
Biznes i zarządzanie
prowadzi Filip Krerowicz
25 czerwca 1 sierpnia
Filip Krerowicz