Blog

7 trendów w mediach społecznościowych, które zostaną z nami na dłużej

Wykładowczyni kursu „Social Media Manager” Maria Kuc-Jędrzejewska opisuje wiodące trendy w mediach społecznościowych, które dominują w komunikacji B2C.

blog-cover-7-trends-social-media-62768f05e751a811859188.jpg

Media społecznościowe ewoluują z miesiąca na miesiąc. Coraz częściej zdarza nam się wchodzić na któryś z kanałów tylko po to, aby sprawdzić daną markę lub podzielić się doświadczeniem użytkowania nowego produktu. I chociaż nie jest łatwo nadążyć za nowinkami ze świata social media, to dają one firmom możliwość eksperymentowania i spróbowania nowych form kontaktu z klientami. Jakie funkcje należy sprawdzić? Które trendy są warte naszej uwagi? Maria Kuc-Jędrzejewska, Media Manager CEE w Johnson & Johnson, podpowiada, w jaki sposób wykorzystać trendy w mediach społecznościowych do zbudowania większego zaangażowania i liczby obserwatorów profilu biznesowego. 

#1. Social commerce

Media społecznościowe to wirtualne centrum handlowe dostępne z poziomu naszej dłoni. Za pomocą kilku kliknięć możemy szukać inspiracji, przeglądać produkty i dokonywać zakupu. Social media to także bardzo ważne źródło informacji o marce. Biorąc pod uwagę, skąd odbiorcy czerpią wiedzę o firmach, to media społecznościowe są na czwartym miejscu (zaraz po wyszukiwarce internetowej, telewizji i rekomendacjach znajomych). Dlatego tak ważnym jest, aby marka była obecna i dbała o swój wizerunek na różnych kanałach społecznościowych.

Facebook podkreśla, że aż 80% zakupów w offline generowanych jest przez osoby, które nie kliknęły w post, ale zobaczyły go, przyjęły komunikat, który następnie miał wpływ na decyzje zakupowe w sklepie stacjonarnym. A w sytuacji, gdy rzadziej odwiedzamy sklepy i korzystamy z narzędzi zakupowych dostępnych w sieci, Facebook postawił na rozwijanie bezpośrednich możliwości zakupowych (przycisk z CTA lub wykorzystywanie sklepu wewnątrz platformy społecznościowej). Automatycznie mamy do czynienia z załadowanym katalogiem produktów, który w szybki i prosty sposób można wykorzystać do tworzenia contentu, a cena zaciąga się bezpośrednio ze sklepu lub strony internetowej.

Dlatego tak istotne jest, aby zainteresować się tym rosnącym trendem i zgłębić możliwości dla swojego biznesu. Warto pamiętać, że przyciąganie ruchu na swoją stronę z zewnątrz jest dodatkowym etapem na ścieżce zakupowej, a klienci nie lubią zbyt dużo razy klikać i przenosić się między platformami. Dlatego też różne platformy społecznościowe zaczęły wprowadzać nowe narzędzia social commerce: 

  • Instagram ułatwia firmom budowanie sklepów internetowych wewnątrz aplikacji, a funkcja Checkout została udostępniona markom z siedzibą w USA, co pozwala użytkownikom dokonywać bezpośrednich zakupów z aplikacji. 
  • Pinterest wprowadził zakładkę Sklep, w której użytkownicy mogą przeglądać produkty i robić zakupy za pomocą pinów. 
  • TikTok testuje funkcję Shopping, współpracując z Shopify. 
  • Wzrasta liczba chatbotów i automatycznych wiadomości bezpośrednich, jako dodatkowego narzędzia obsługi klienta, służącego do interakcji z odbiorcami i odpowiadania na często zadawane pytania. 

#2. Content no filter 

Kiedyś oczekiwało się od posta, aby zwracał uwagę, czyli miał za zadanie przerwać u odbiorcy tzw. flow scrollowania. Obecnie mamy do czynienia z contentem, który jest o czymś, idealnie wpisując się w wartości marki. TikTok pozwolił markom odejść od bycia „always perfect” na korzyść naturalności, czyli bardziej autentycznych opowieści i prawdziwych historii.

@washingtonpost Critics say Elon Musk’s vision of making Twitter a public town square would hurt the company’s growth and render the platform unsafe. #tesla #pharrell ♬ original sound - I love my dog

Dla marek ważniejsze jest obecnie odpowiednie skonstruowanie narracji do klienta oraz – przede wszystkim – złapanie nici porozumienia na linii marka–odbiorca, a nie tworzenie ładnych zdjęć. Dzięki temu podejściu zarówno mniejsze marki, jak i twórcy są bardziej śmali. Publikują więcej treści, które są aktualne, a mniej przepuszczone przez różne filtry aplikacji. 

#3. Ekonomia twórców

Wartość rynku działań marketingowych opartych na współpracy z twórcami wzrosła z 1,7 do 9,7 miliarda dolarów rocznie w ciągu zaledwie pięciu lat. Wiele platform zaczęło intensywnie inwestować w rynki twórców, a szczególnie w narzędzia im dedykowane. TikTok, Instagram, Pinterest, a nawet LinkedIn starają się ułatwić kontakt tzw. creators z odbiorcami oraz współpracę z markami. A ponieważ platformy mediów społecznościowych coraz bardziej przenoszą się w przestrzeń e-commerce, warto inwestować w twórców, którzy zwiększają zaangażowanie, wspierają budowanie społeczności i promują produkty.

Polecamy przeczytać:

img-challange-61b768ab7854a182392318-621130de972d7430804467.jpeg

5 wyzwań w Social Media Marketingu, na które warto się przygotować w 2022 roku

Czytaj

Twórcy są bardziej natywi pod kątem bycia narzędziem w komunikacji marki. Ludzie nie korzystają z mediów społecznościowych, aby tylko zrobić zakupy, lecz aby dowiedzieć się czegoś nowego, szukają rozrywki i inspiracji. To podróż pełna odkryć – w tym dotyczących nowych marek i produktów. Dlatego celem samym w sobie nie jest już tylko posiadanie wielkich znanych ludzi w kampaniach, ale po prostu sytuacja, kiedy o marce się mówi, a jej produkty i usługi promują zwykli ludzie w naturalny sposób. Na TikToku jest nawet hasztag #tiktokmademebuyit. A jako ciekawostkę można dodać, że TikTok jest też jedynym kanałem społecznościowym, po korzystaniu z którego odbiorcy wychodzą w lepszym humorze niż wcześniej. Nie powinno to dziwić – na TikToku zawsze trafi się na content, który potrafi nas rozbawić. 

#4. Wideo wertykalne

W tym przypadku znowu trend został zapoczątkowany przez TikToka, a następnie rozpowszechniony poprzez reelsy na Instagramie. Boom na wciągające formy opowiadania historii poprzez wideo są nie tylko sposobem na zwiększenie sprzedaży. To także wzrost zaangażowania, co potwierdzają statystyki. Filmy na Instagramie są bardziej angażujące niż inne formaty. Tweety z filmami generują 10 razy większe zaangażowanie niż te bez, a Pinterest odnotował 240% wzrostu r/r organicznych pinów wideo od 2020 do 2021 roku. Z praktycznego punktu widzenia, odbiorcy scrollując content, nie powinni obracać telefonów, a twórcy i marki powinni mieć na uwadze maksymalizację powierzchni na ekranie.

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by ARKET (@arketofficial)

#5. Work & life balance

W czasach pandemii telefon przykleił się nam do rąk. Są nawet badania, które analizują poziom niepokoju, który pojawia się, gdy zapomnimy telefonu, a część respondentów przyznaje się do tego, że nie rusza się bez telefonu nawet do toalety. Mając na uwadze rosnącą liczbę osób, która nie może poradzić sobie sama ze złapaniem balansu, Instagram testuje nową funkcję, którą użytkownicy – na razie tylko w USA, Wielkiej Brytanii, Irlandii, Kanadzie, Australii i Nowej Zelandii – mogą sobie ustawić sami i określić, po jakim czasie aplikacja powinna im przysłać powiadomienia o treści „take a break”, zachęcające do odłożenia telefonu. Może to pomóc osobom, które za dużo czasu spędzają w mediach społecznościowych, i pozwolić im wziąć oddech.

Trend na work & life balance to sygnał, że w przestrzeni mediów społecznościowych pojawia się zrozumienie dla zdrowia psychicznego, równowagi emocjonalnej i promowanie komunikacji, która służy radzeniu sobie z wypaleniem zawodowym, z którym można spotkać się również w tej branży. Podczas pandemii twórcy czuli presję, aby generować więcej contentu, bo więcej czasu spędzano w domu.

#6. Posty w social media jako waluta

Oznacza to wykorzystanie User Generated Content jako płatności za usługę. Marka zachęca użytkowników aplikacji i fanów do publikacji postów z produktami. Dzięki temu mogą oni dostać zniżkę, gadżet lub nowy produkt. To metoda na gratyfikację contentu użytkowników, a dla marki – naturalny sposób na promocję. Najczęściej ma to miejsce w kontekście nowych kampanii lub pop-upów, czy też produktów limited edition. Bardzo dobrze przekłada się to na budowanie świadomości bez obciążenia odbiorców formalnościami. A gdy świat ponownie się otwiera na różnego rodzaju wydarzenia, można pomyśleć o właśnie takich kreatywnych formach kampanii. 

#7. ROI, czyli mierzenie efektywności działań w social media

Kiedyś miało się wrażenie, że social media są narzędziem do ładnych obrazków, luźnych dyskusji. Obecnie przy rozwoju social commerce i podejściu biznesowym do mediów społecznościowych to mierzalność stała się bardzo potrzebna. Kluczowe jest więc, aby rozumieć, jaki ma się zasięg kampanii, ile razy dotrze się do konsumenta, kto jest konsumentem, jak się go wybiera, jakie kryteria ma się do targetowania kampanii oraz dodatkowo, jakie narzędzia ekonometryczne ma się do dyspozycji, aby włączyć je do badania kampanii, zmierzyć, jaka jest efektywność kampanii i przełożenie wydatków na sprzedaż.

Polecamy przeczytać:

35-definicji-small-preview-5ff8d21c398c8410147853.jpg

35 definicji ze świata marketingu

Czytaj

Najbardziej popularnym narzędziem w Polsce jest Nielsen Media Modeling, który pomaga w szacowaniu ROI. Dobrze przygotowana kampania w social media może być bowiem bardziej efektywna niż kampania w telewizji, bo wcale nie jest łatwo zbadać, ile osób siedzi przed telewizorem, czy one faktycznie kupiły produkt po zobaczeniu reklamy, kim są nasi odbiorcy itp. Dlatego tak ważne w kampaniach jest określenie, co jest moim celem, jak chcę go osiągnąć oraz w jaki sposób będę mierzyć wyniki.

Powiązany kurs:
"PR Manager"
Marketing i PR
prowadzi Wojciech Jabczyński
14 listopada 22 grudnia
Wojciech Jabczyński