5 wyzwań w Social Media Marketingu, na które warto się przygotować w 2022 roku | Szkoła biznesu Laba
should_authorize_via_email
email.input_code tel.input_code
email.code_actual_for tel.code_actual_for
apply_exit_text
session_ended
to_homepage
Blog

Wyszukiwarka

Spis treści:

5 wyzwań w Social Media Marketingu, na które warto się przygotować w 2022 roku

Pracujesz jako social media manager? Musisz uwzględnić je w swojej strategii.

cover-challange-61b768ab37020465943226-621130de5f80e138245239-min-648083b3c12a0122066405.jpeg

W październiku 2021 roku liczba użytkowników mediów społecznościowych sięgnęła szczytu i wyniosła 4,55 miliarda. To aż 60% światowej populacji!

Walcząc o uwagę odbiorców, platformy społecznościowe wdrażają nowe narzędzia i funkcje, które zmieniają ich działanie i wymagają wprowadzenia zmian do strategii marketingowych firm. Marki, które zareagują jako pierwsze, zdobędą przewagę konkurencyjną.

Przeanalizowaliśmy artykuły Hootsuite, Social Media Examiner, HubSpot oraz Good Rebels – i przedstawiamy kluczowe wyzwania w Social Media Marketingu, z którymi zmierzą się marki w 2022 roku.

Wyzwanie #1. Główną platformą społecznościową będzie TikTok

We wrześniu 2021 roku liczba aktywnych użytkowników TikToka przekroczyła 1 miliard. To czwarta najpopularniejsza sieć społecznościowa na świecie (nie uwzględniając komunikatorów). Szacuje się, że w 2022 roku liczba aktywnych użytkowników TikToka wyniesie aż 1,5 miliarda osób – platforma charakteryzuje się niespotykanym tempem wzrostu, co na pewno nie powinno pozostać bez uwagi marek.

Najpopularniejsze platformy społecznościowe wg liczby aktywnych użytkowników, październik 2021

Wybór TikToka jako kanału komunikacji to także lepsze dotarcie do młodszych konsumentów. Liczną grupą użytkowników tej aplikacji są milenialsi oraz generacja Z, którzy pragną innowacji, personalizacji i transparentności. 

Teraz platforma jeszcze nie jest przesycona reklamami czy kontami biznesowymi – marki, które już dziś znajdą sposób na kreatywną komunikację, zdobędą sporą przewagę konkurencyjną. Podstawą strategii contentowej dla TikToka może być user generated content, materiały wideo tworzone przez pracowników oraz współpraca z blogerami czy liderami opinii.

Jedną z pierwszych dużych marek, które pojawiły się na platformie, była marka Dunkin’. Razem z gwiazdą TikToka Charli D’Amelio firma zaprezentowała nowe menu oraz została partnerem kilku filmów blogerki. Współpraca była owocna: w ciągu pięciu dni od rozpoczęcia kampanii marka Dunkin’ sprzedała setki tysięcy firmowych napojów „Charli”, a liczba pobrań aplikacji mobilnej Dunkin’ wzrosła o 57% w ciągu jednego dnia.

Polecamy przeczytać:

blog-small-preview-11-trendow-w-marketingu-61654f62b222a493799945.jpg

11 trendów w marketingu, na które warto zwrócić uwagę

Czytaj

Popularne pismo „The Washington Post” publikuje na swoim koncie krótkie skecze komediowe o tematyce najnowszych wiadomości. Taki rodzaj treści trafia w gusta odbiorców platformy – jest zabawny i zawiera najpopularniejsze efekty specjalne TikToka. Przykład „The Washington Post” pokazuje, że nawet tak poważna marka może cieszyć się popularnością wśród młodszych ludzi, którzy chcieliby śledzić wiadomości, ale obawiają się, że materiały prezentowane przez gazetę mogą być dla nich za trudne.

Kolejnym krokiem w rozwoju TikToka powinno stać się wdrożenie  nowych funkcjonalności związanych z możliwością robienia zakupów. W sierpniu 2021 roku marka podjęła się współpracy z platformą Shopify – teraz za pomocą TikTok Shopping biznesy sprzedające online przy wykorzystaniu silnika Shopify mogą dodawać linki do towarów bezpośrednio w filmach, a klienci – robić zakupy bezpośrednio w aplikacji. Obecnie funkcja jest dostępna w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii oraz Kanadzie, ale platforma ogłosiła, że już wkrótce będzie ona możliwa do użycia na całym świecie.

Wyzwanie #2. Krótkie filmiki zmieniają zachowanie użytkowników na Instagramie

Trend na krótkie treści wideo pochodzi z TikToka. Aby utrzymywać lojalność swoich użytkowników, inne platformy również wdrażają ten format – jakiś czas temu CEO Instagrama Adam Mosseri ogłosił, że filmy IGTV zostaną połączone z filmami z feedu. Nowy format otrzymał miano Instagram Video: „Widzimy, że treści wideo coraz bardziej wpływają na rozwój Instagrama, a nasi użytkownicy coraz bardziej dają nam do zrozumienia, że interesują ich krótkie dynamiczne formy”.

W 2020 roku platforma zaprezentowała nowy format wideo – Reels, czyli krótkie filmy z efektami specjalnymi. W Polsce ta funkcja została uruchomiona w połowie 2021 roku i coraz bardziej zyskuje na popularności. W przeciwieństwie do Instagram Stories filmy Reels nie znikają po 24 godzinach, a zostają na stronie profilu oraz w dedykowanej zakładce. Filmy Reels są również dostępne na Facebooku.

Jak korzystać z formatu Reels? Warto zacząć od stworzenia 2–4 wideo miesięcznie, w których w ciekawy sposób zostaną pokazane produkty twojej firmy. Z podobną prośbą marka Apple zwróciła się do kreatywnego studia incite Design Studio, aby stworzyć cykl filmików instruktażowych dla iPhone'a 12. W efekcie tej współpracy powstał krótki przewodnik w formacie Reels do nagrywania wideo w slow motion, co jest jedną z kluczowych funkcji tego smartfona.
 

Nie warto jednak zapominać o tym, że filmik powinien mieć wartość dla grupy docelowej i w strategiczny sposób nawiązywać do produktu. Przypadkowe trendy, które nie są spójne ze strategią marketingową, nie przyniosą efektu w dłuższej perspektywie.

Dobrym przykładem są reelsy tworzone przez markę Adobe – większość emitowanych przez nią treści jest poświęcona kreatywności użytkowników jej produktów. Warto podkreślić, że najczęściej nie mają one na celu zwiększenia sprzedaży, tylko zbudowanie świadomości marki i wzmocnienie społeczności jej fanów.
 

Wyzwanie #3. Facebook zaoferuje nowe funkcje, które przybliżą marki do odbiorców

Facebook zostaje siecią społecznościową nr jeden zarówno według liczby aktywnych użytkowników (ponad 2,8 miliarda osób na całym świecie), jak i według popularności wśród marketingowców. 

Platformy najczęściej używane przez marketingowców

Rekordowe tempo wzrostu TikToka zmusza twórców Facebooka do odpowiedzi na aktualne wyzwania – a to oznacza, że Facebook będzie promował format krótkich wideo Facebook Reels, zapewniając im maksymalne zasięgi organiczne.

Natomiast sieć społecznościowa nr jeden wyróżnia się również przez to, że oferuje bardziej osobiste doświadczenia interakcji z markami, które pogłębiają relacje między klientami a firmami i pomagają zbudować zaufanie. Grupy, z których korzysta 1,8 miliarda użytkowników platformy, to jedno z narzędzi, które daje firmom możliwość interakcji ze swoim odbiorcą w bardziej znaczący dla nich sposób niż za pośrednictwem oficjalnej strony. 

Polecamy przeczytać:

blog-small-preview-kamila-cichocka-61dff51239aa5299959603-min-643eab259e3ca907312838.jpg

Kamila Cichocka: „W marketingu bardzo ważna jest empatia”

Czytaj

W listopadzie 2021 roku na Facebook Communities Summit platforma przedstawiła nowe funkcje, które pomogą grupom stać się bardziej angażującymi i godnymi zaufania zarówno dla ich członków, jak i dla administratorów. W najbliższym czasie administratorzy otrzymają możliwość tworzenia tzw. podgrup – sklepów czy społeczności fundraisingowych – oraz pobierania opłaty za dostęp do ekskluzywnych treści.

Canva – popularny serwis graficzny – już ma swoją grupę na Facebooku. Członkowie społeczności Canva Design Circle uczą się ciekawych funkcji serwisu, dostają powiadomienia o najnowszych aktualizacjach oraz poruszają wątki związane z designem. 

Wyzwanie #4. Chcesz zbudować społeczność wokół marki? Pomogą ci twórcy internetowi.

Ponad 50 milionów osób na świecie uważa się za twórców treści. Większość z nich to mikroinfluencerzy – mają oni od 10 do 100 tysięcy obserwujących i cechują się wysokim zaangażowaniem swoich odbiorców oraz ich zaufaniem.

Duże media społecznościowe proponują twórcom nie tylko nowe narzędzia do tworzenia treści, ale również nowe sposoby na ich monetyzację.

1 grudnia 2021 roku TikTok uruchomił funkcję „napiwków” oraz „wideoprezentów”, dzięki którym blogerzy mogą zarabiać na swoich treściach bez konieczności prowadzenia transmisji na żywo, tylko za pośrednictwem publikacji wideo. Próg dołączenia do TikTok Creator Marketplace – platformy, która łączy twórców z markami – obniżył się ze 100 tysięcy subskrybentów do 10 tysięcy. W tej chwili funkcje są dostępne w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji, we Włoszech oraz w Hiszpanii.

 

Oprócz klasycznego budowania społeczności, markom opłaci się zainwestować w bardziej rozbudowane współprace z twórcami internetowymi. To pozwoli dowiedzieć się więcej o swojej grupie docelowej, uprości generowanie treści i podniesie rozpoznawalność.

Wyzwanie #5. Dużo zapytań od klientów? Pomogą media społecznościowe.

Ze względu na globalne opóźnienia w dostawach surowców i wyrobów gotowych w 2022 roku wiele marek może spotkać się z niezadowoleniem klientów. Podczas gdy statki z towarami stoją bezczynnie na oceanie, menedżerowie mediów społecznościowych będą bohaterami, którzy pomogą swoim markom przetrwać trudne czasy.

Media społecznościowe stają się coraz ważniejszym kanałem obsługi klienta. Konsumenci odkryli, że komunikowanie się z firmami za pośrednictwem sieci społecznościowych jest szybsze i wygodniejsze w porównaniu do innych kanałów. Według badania 2020 Sprout Social Index 40% konsumentów oczekuje odpowiedzi od marki w ciągu pierwszej godziny od napisania do niej w mediach społecznościowych, a 79% – w ciągu pierwszych 24 godzin.

Polecamy przeczytać:

blog-small-preview-ecommerce-trends-2022-61f984b24e822290426173.png

3 najważniejsze trendy w e-commerce: jak przekuć je w sukces?

Czytaj

Fakt, że w ostatnim czasie rozszerzyła się lista obowiązków menedżerów ds. mediów społecznościowych, dostrzeżono również w firmach. Według raportu Hootsuite Social Trends 2022 59% marketerów zgodziło się, że wsparcie klienta za pośrednictwem mediów społecznościowych stało się ważniejsze w ich organizacjach. 

Specjaliści SMM są najbliżej klienta. Widzą, jakie powtarzające się problemy napotykają użytkownicy, co oznacza, że ​​mogą dostarczać informacji przydatnych do opracowania wspólnych odpowiedzi na coraz większą liczbę żądań.

Dobrym przykładem poważnego traktowania obsługi klienta za pośrednictwem mediów społecznościowych jest Spotify. Firma prowadzi osobne konto na Twitterze @SpotifyCares i szybko reaguje na pojedyncze zapytania, a także powiadamia subskrybentów o globalnie występujących problemach – na przykład, jeśli któraś funkcja nie działa u wielu użytkowników jednocześnie.

Chcesz otrzymać podsumowanie artykułów?

Jeden list z najlepszymi materiałami miesięcznie. Subskrybuj, aby niczego nie przegapić.
Dziękujemy za subskrypcję!