Kiedy publikować posty w mediach społecznościowych | Szkoła biznesu Laba
should_authorize_via_email
email.input_code tel.input_code
email.code_actual_for tel.code_actual_for
apply_exit_text
session_ended
to_homepage
Blog

Wyszukiwarka

Spis treści:

Kiedy publikować posty w mediach społecznościowych?

Odpowiadamy na najpopularniejsze pytanie wszystkich social media managerów.

blog-cover-best-time-62cb55c331cab979250641-min-6489d32523552003397107.jpg

Facebook i Instagram coraz częściej zmieniają swoje algorytmy, a marki ciągle pytają social media managerów o to, kiedy najlepiej publikować ich wpisy w mediach społecznościowych.

Aby znaleźć odpowiedź na to odwieczne pytanie, amerykański serwis analityki aktywności w mediach społecznościowych Rival IQ przestudiował około 1 mln publikacji od ponad 2100 marek na Instagramie oraz Facebooku w 2021 roku i przeanalizował ich kluczowe metryki. Opowiadamy o tym, co z tego wynika – i czy naprawdę istnieją najlepsze godziny do publikowania treści w social mediach.

5 kluczowych insightów o treściach w mediach społecznościowych

  1. Spadek wyników zdobytych organicznie. Wskaźniki zaangażowania na Facebooku oraz Instagramie jednoznacznie wskazują, że zabłysnąć w mediach społecznościowych za pomocą zasięgów organicznych staje się coraz trudniej. Wpisy, które nie są promowane, zdobywają minimalną liczbę wyświetleń, polubień i udostępnień. 
  2. Wzrost częstotliwości publikacji. Marki publikują więcej wpisów, aby zwiększyć liczbę punktów styku z marką oraz poziom zaangażowania.
  3. Konkursy oraz święta królami hashtagów. Prawie w każdej dziedzinie obserwujemy wysokie zasięgi publikacji, zawierających hashtagi związane z konkursami lub świętami.
  4. Karuzele na Instagramie pomagają dotrzeć do odbiorców. Okazało się, że platforma częściej pokazuje ten rodzaj treści użytkownikom, którzy ostatnio nie wchodzili w interakcję z profilem marki.
  5. Treści wideo. Próbując podążać za popularnością TikToku, marki częściej publikują treści wideo – a platformy pozycjonują je wyżej od innych treści w feedzie, uruchamiając dedykowane sekcje – takie jak Reels na Instagramie lub Watch na Facebooku.

Kiedy lepiej publikować posty na Instagramie?

Według raportu Rival IQ w 2022 roku poziom zaangażowania na Instagramie jest ok. 10 razy wyższy niż na Facebooku i ok. 20 razy wyższy niż na Twitterze. W 2021 roku wskaźniki te były niższe o 1/3, ale wciąż wyprzedzały Facebook oraz Twitter.

Wskaźnik zaangażowania znacząco się różni w zależności od branży. Mediana wskaźnika zaangażowania na Instagramie wynosi 0,67%, ale to nie oznacza, że będzie ona taka w każdej branży. Niektóre branże – na przykład edukacja wyższa ze wskaźnikiem 2,99% oraz sprzedaż detaliczna z 0,33% – znajdą się wyżej lub niżej tej liczby.

To samo możemy powiedzieć o częstotliwości publikowania na Instagramie. Średnio marki publikują 4,5 wpisy tygodniowo, ale niektóre branże – sportowa (13,6 publikacji) oraz technologiczna (2,4 publikacje) – wypadają poza tym schematem. Warto zaznaczyć, że w 2021 roku średnia częstotliwość publikacji wzrosła o ok. 25%.

Wpisy opublikowane o wczesnym poranku (między 7:00 a 9:00) w poniedziałki, w godziny wieczorne (po 19:00) w dni powszednie lub w trakcie całego dnia w weekendy, wykazały się najlepszymi wynikami. Najgorzej sprawdzały się publikacje zamieszczone między 10:00 a 13:00 w środy oraz czwartki.

Najlepszy czas dla publikacji wpisów także się różni w zależności od branży:

  • Dla branży alkoholowej szczyt zaangażowania przypada na środę rano i godziny wieczorne (19:00-22:00) każdego dnia. Stwierdzono, że najgorszą porą na zamieszczanie postów są godziny od 16:00 do 19:00 od czwartku do soboty oraz o porze obiadowej w piątki.
  • W przypadku branży modowej najlepiej sprawdzają się posty w weekendy i dni powszednie wieczorem. 
  • Tematyka jedzenia gromadzi szczytowe liczby w poniedziałki od 10:00 do 19:00 i przez cały tydzień wieczorami po 19:00.  
  • W branży zdrowia i urody lepiej łapać subskrybentów w weekendy, kiedy mają czas na kupowanie i testowanie nowych produktów. 
  • Temat wystroju wnętrz jest doskonały wcześnie rano w dowolny dzień lub przez cały dzień w weekendy. 
  • Hotele i domy wakacyjne mogą uzyskać największe zasięgi w poniedziałek i wtorek rano. Również posty o prawie dowolnej porze w weekend działają lepiej niż w dni powszednie. 
  • Dla mediów najgorszy czas na publikację to godziny od 13:00 do 16:00, a posty zamieszczane w godzinach wieczornych i nocnych (od 19:00 do 7:00) oraz w weekendy zyskują najwięcej wyświetleń i reakcji.
  • W branży sprzedaży detalicznej łatwiej jest zwiększyć zaangażowanie i przebić się przez konkurencję, publikując treści dowolnego dnia po godzinie 19:00.

Kiedy lepiej publikować posty na Facebooku?

Chociaż Instagram znacznie lepiej spisuje się pod względem zaangażowania użytkowników, nie warto całkowicie rezygnować z Facebooka. Średni wskaźnik zaangażowania jest tu 10-krotnie niższy i wynosi 0,064% w porównaniu do 0,67% na Instagramie. Wartości te różnią się również w zależności od branży – od 0,27% w przypadku artykułów sportowych aż do 0,02% w przypadku stron poświęconych zdrowiu i technologiom.

Aktywność marek na Facebooku jest nieco większa – średnio 5,87 postów tygodniowo. Najwięcej publikacji zamieszczają strony mediów – 87,2 postów tygodniowo, natomiast branży jedzenia oraz napojów najmniej rozpieszczają swoich subskrybentów, publikując średnio 2,9 wpisów tygodniowo.

Co ciekawe, analityka Instagrama odnotowała również „antyszczyty” – okresy czasowe, w których szanse na znalezienie się w feedzie są nie tylko minimalne, ale wręcz ujemne. Z kolei Facebook nie ma tak ostrych podziałów w zaangażowaniu.

Jak różni się zaangażowanie w zależności od branży: 

  • Alkohol: w środku tygodnia posty mogą zbierać dobre zaangażowanie niezależnie od czasu. Jednak to posty między 19:00 a 22:00 będą zbierać najwięcej reakcji.
  • Marki modowe powinny wchodzić w interakcje ze swoimi subskrybentami w weekend: wpisy opublikowane od piątku do poniedziałku radzą sobie znacznie lepiej niż te zamieszczone w połowie tygodnia. Publikacje między godziną 22:00 a 7:00 cechują się dobrymi wskaźnikami zaangażowania.
  • Tematyka jedzenia i napojów cieszy się zainteresowaniem między 7:00 a 19:00 w niedziele oraz w poniedziałkowe i piątkowe poranki.
  • Strony dedykowane zdrowiu i urodzie zyskują najlepsze zaangażowanie w sobotnie i niedzielne poranki oraz w poniedziałkowe popołudnia, w godzinach od 13:00 do 16:00. 
  • Dla sektora wystroju wnętrz, prime time to niedziela.
  • Media osiągają najlepsze wyniki od 7:00 do 13:00 codziennie i przez cały dzień w niedziele.
  • Prime time dla branży retail to wtorki i soboty.

Jak określić najlepszy czas dla publikacji?

Instagram

Instagram udostępnia dane na temat najwyższego zaangażowania followersów – aby je znaleźć, należy wejść w sekcję Insights (w niektórych wersjach aplikacji może ona się ukrywać w menu, w prawym górnym rogu ekranu). Po tym kliknij sekcję Total Followers – wylądujesz na stronie ze szczegółowym raportem o lokalizacji, zainteresowaniach oraz przedziałach czasowych, w których followersi najczęściej korzystają z aplikacji. Te dane również prezentują się w rozbiciu na dni tygodnia, dzięki czemu łatwiej jest zrozumieć, kiedy dokładnie subskrybenci strony przeglądają feed, komentują wpisy lub zapisują je do schowka.

Ważne: statystyki można zobaczyć tylko dla profili biznesowych, korzystając z aplikacji mobilnej Instagram oraz tylko za ostatnie 7 lub 28-30 dni.

Facebook

Na Facebooku również możemy sprawdzić statystyki zaangażowania za ostatnie 7 lub 28 dni. W przeciwieństwie do Instagrama statystyki działają stosunkowo dobrze zarówno z poziomu urządzeń mobilnych, jak i desktopowych. 

Aby poznać aktywność swoich followersów, wejdź na stronę swojej marki na Facebooku i wybierz punkt „Statystyki” w pasku nawigacyjnym po lewej stronie. Następnie kliknij sekcję „Publikacje”, aby sprawdzić, w jakich dniach i godzinach twoi followersi na Facebooku są online i wchodzą w interakcję z treściami.

Chcesz otrzymać podsumowanie artykułów?

Jeden list z najlepszymi materiałami miesięcznie. Subskrybuj, aby niczego nie przegapić.
Dziękujemy za subskrypcję!