5 sposobów na promocję biznesu bez wydatków na marketing | Szkoła biznesu Laba
should_authorize_via_email
email.input_code tel.input_code
email.code_actual_for tel.code_actual_for
apply_exit_text
session_ended
to_homepage
Blog

Wyszukiwarka

Spis treści:

5 sposobów na promocję biznesu bez wydatków na marketing

Jak promować swoją markę, nie wydając fortuny na reklamę w sieci?

blog-cover-marketing-no-budget-625387df5049d347218464-min-641aa5ba983d2362545794.jpg

Według badań banku inwestycyjnego JP Morgan Chase w Stanach Zjednoczonych ponad 99% zarejestrowanych firm (32,5 mln organizacji) to małe przedsiębiorstwa. Pod tym względem rynek polski wygląda bardzo podobnie: według GUS najliczniejszą grupą (97%) są mikroprzedsiębiorstwa, 2,2% polskich firm to firmy małe, 0,7% – średnie, i tylko 0,2% przypada na duże przedsiębiorstwa.

Wszystkie firmy, które dopiero zaczynają swoją działalność, spotykają się z podobnymi wyzwaniami, jednym z których są ograniczone możliwości finansowe. Jak wprowadzać na rynek swoje produkty lub usługi, tworzyć profesjonalne i angażujące treści oraz kształtować pozytywny wizerunek marki przy ograniczonym budżecie? Odpowiedź na te pytania znajdziecie w naszym artykule.

#1. Załóż konto w serwisie Google Moja Firma i zoptymalizuj je

Ta taktyka nie wymaga inwestycji finansowych i może być skutecznym sposobem na promowanie początkujących oraz lokalnych biznesów. Mając konto biznesowe w Google, możesz zdobywać nowych klientów, nawet bez konieczności kierowania ich na stronę internetową.

Odpowiednio zoptymalizowany profil będzie odpowiedzią na najczęściej pojawiające się pytania klientów, zanim odwiedzą twoją stronę internetową.

Co zyskujesz, zakładając profil swojej firmy w Google Moja Firma?

  1. Zwiększenie zaangażowania użytkowników. Dostajesz możliwość darmowego dotarcia do potencjalnych klientów – w panelu wyszukiwarki można szybko znaleźć główne informacje o firmie, takie jak jej nazwa, branża, lokalizacja, godziny pracy, oceny oraz opinie. 
  2. Podniesienie pozycji marki w wynikach wyszukiwania. Im lepiej jest zoptymalizowany profil, tym większe prawdopodobieństwo tego, że firma znajdzie się wysoko na liście wyników wyszukiwania. Im wyższa pozycja firmy w Google, tym więcej użytkowników może ją znaleźć i skorzystać z jej usług.
  3. Wyższa konwersja. Jeśli profil twojej firmy jest dobrze zoptymalizowany, potencjalni klienci mogą trafić na niego po wpisaniu słów kluczowych, oglądać produkty, zapisywać się na usługi czy kontaktować się z działem obsługi klienta. Niektóre akcje użytkownika – takie jak odwiedzenie strony czy kliknięcie mapy – możesz później śledzić w panelu Google Analytics.

Aby zoptymalizować profil swojej firmy w Google Moja Firma, skorzystaj z poniższych wskazówek:

  • Zarejestruj się w serwisie i wypełnij wszystkie pola w formularzu.
  • Szczególną uwagę zwróć na dane kontaktowe – podaj numer telefonu do działu obsługi klienta oraz firmowy adres e-mail.
  • Wskaż branżę, w której operuje firma.
  • Dodaj atrybuty, które opiszą wyróżniające firmę szczegóły: na przykład, kawiarnię z Wi-Fi czy ogródkiem.
  • Wypełnij pole z opisem swojej firmy, dodaj swoje produkty czy usługi, wskaż ich cenę.
  • Regularnie aktualizuj informacje oraz publikuj nowe zdjęcia.
  • Odpowiadaj na pytania klientów, którzy publikują na profilu.
  • Monitoruj pojawiające się opinie i reaguj na nie – szczególnie jeśli są one negatywne.
  • Włącz możliwość kontaktowania się z firmą za pośrednictwem Messengera.

#2. Korzystaj z darmowych serwisów do promocji marki

Jak już przetestujesz prototyp swojego produktu czy usługi wśród pierwszych użytkowników, przyjdzie czas na wystartowanie z komunikacją marketingową i zdobycie nowych klientów. Jednym z najbardziej skutecznych narzędzi do tego są platformy reklamowe oraz inne narzędzia marketingowe (MarTech) – takie jak Google Ads, Meta Business Suite, Hootsuite, płatna wersja Crunchbase oraz LinkedIn Premium. Inwestując w reklamę, musisz jednak pamiętać o tym, że takie wydatki powinny stymulować rozwój biznesu, a nie jedynie przepalać budżet.

Według badania przeprowadzonego przez platformę analityczną GetApp w 2021 roku, na grupie 200 prezesów start-upów z całego świata, 55% prezesów małych firm potwierdza, że korzysta z płatnych narzędzi marketingowych, a ich budżety przeznaczone na płatne działania wzrosły w ciągu ostatniego roku. Tylko 6% twierdzi, że obniżyło koszty. Ankietowani prezesi start-upów wydają na takie narzędzia od 21% do 35% budżetu marketingowego, a 23% przeznacza na ten cel od 1 000 do 5 000 dolarów miesięcznie. 

Polecamy przeczytać:

blog-small-preview-10-channels-631e80835a1d7852122917.png

8 kanałów marketingowych do pozyskiwania klientów online

Czytaj

Takie kwoty często są nie do udźwignięcia na początku działalności, dlatego warto uwzględnić w swojej strategii również darmowe alternatywy. Porównajmy różne podejścia do tematu na przykładzie dwóch firm:

  • Firma A korzysta z darmowego serwisu do wysyłek e-maili. W ramach darmowej subskrypcji tylko jeden użytkownik może być administratorem konta, w ciągu miesiąca można wysłać tylko 1 000 wiadomości e-mail, a funkcje automatyzacji i pomocy technicznej są niedostępne. Zaletą jest to, że w każdej chwili możliwa jest rezygnacja i sprawdzenie innego narzędzia.
  • Firma B korzysta z płatnego serwisu do tworzenia i wysyłki newsletterów. Z jego pomocą można wysyłać nieograniczoną liczbę wiadomości e-mail miesięcznie, korzystać z zaawansowanych funkcji i kontaktować się z pomocą techniczną 24/7. Jednak rozwiązanie to kosztuje 100 dolarów miesięcznie na jednego użytkownika i konieczna jest opłata za usługę z rocznym wyprzedzeniem.

Darmowe narzędzia to świetna opcja dla start-upów z ograniczonym budżetem, ponieważ marketingowcy mogą testować różne kanały promocji bez wydawania dużych kwot i opracowywać najlepsze taktyki generowania leadów. Na  kolejnych etapach rozwoju można przełączyć się na odpowiedni kanał płatny.

#3. Rozwijaj swoje konta w mediach społecznościowych

Ciekawe i angażujące treści w mediach społecznościowych mogą przynieść twojej firmie więcej leadów i sprzedaży niż kosztowna strona internetowa czy kampania reklamowa. Aby zwiększyć liczbę potencjalnych klientów, warto opracować tone of voice dla marki oraz budować społeczność zainteresowaną obszarem twojej działalności.

Oto 4 taktyki komunikacyjne, które pomogą ci zbudować zaangażowanie wśród odbiorców w mediach społecznościowych:

  • Bezpośrednia komunikacja, która podnosi zaangażowanie, buduje rozpoznawalność oraz kształtuje wizerunek. Optymalna liczba publikacji to 4–6 wpisów tygodniowo.

    Zapewnij swoim subskrybentom ciekawe doświadczenie: zorganizuj tematyczny flashmob lub opracuj kampanię SMM z potencjałem wiralowym. Dobrym przykładem takich treści jest platforma medialna BuzzFeed – prawie każdy użytkownik w sieci kiedyś zetknął się z testem stworzonym przez dziennikarzy BuzzFeeda. Nie potrzeba dużego budżetu, aby opracowywać takie treści, ale ważne jest zrozumienie tego, na jaki rodzaj komunikatów zareagują twoi odbiorcy.

    Aby marka zyskała reputację eksperta w danym segmencie, warto zaangażować influencerów z danej dziedziny i wykorzystać współpracę na zasadach barterowych. Szybko znaleźć odpowiednich liderów opinii można za pomocą narzędzia Influencity lub platform REACHaBLOGGER lub InfluBe.
  • Oznaczaj swoich klientów, ambasadorów marki oraz partnerów we wpisach. Pokaż wszystkim interesariuszom, jak ważny jest ich wkład w rozwój projektu. To pomoże ci wzmocnić ekosystem swojej firmy oraz zwiększyć zasięg i liczbę obserwujących. Zachęcaj swoich odbiorców do oznaczania profilu twojej marki we wpisach czy komentarzach, które ich dotyczą.

  • Korzystaj z hashtagów.  Hashtagi nadal są aktualne i mogą znacząco podnosić zasięgi publikacji. Wpisy, które zawierają 11 lub więcej hashtagów podnoszą zaangażowanie odbiorców o 79,5% dla kont, które mają mniej niż tysiąc obserwujących. 
     
  • Wprowadź infografiki. Wprowadź infografiki. Według HubSpota 32% marketingowców jest przekonane, że treści wizualne są najważniejszym i skutecznym elementem strategii contentowej każdej marki. 65% firm już korzysta z infografik w swoich materiałach marketingowych. Możesz używać ich w mediach społecznościowych oraz w materiałach PR, podając link z parametrami UTM, który będzie prowadził na stronę internetową. Aby stworzyć takie grafiki, skorzystaj z Canvy, szablonów Adobe czy narzędzia Visme.


    Jeśli brakuje ci odpowiednich danych, zawsze możesz znaleźć statystyki w sieci i tchnąć w nie nowe życie. Jeśli potrzebujesz informacji rządowych lub państwowych, poszukaj ich na stronie Data.gov. Jeśli interesują cię dane globalne, skorzystaj ze strony UNICEF-u. Statystyki dotyczące trendów w marketingu i biznesie można znaleźć w serwisach Statista, HubSpot, Hootsuite i WebFX.

#4. Buduj relacje z redaktorami

Regularne działania PR mogą poważnie obciążyć budżet firmy. Każdy twórca biznesu lub specjalista ds. marketingu chciałby, aby o jego marce mówiły media – szczególnie takie, które czytają jego potencjalni klienci. Jednak czołowe publikacje rzadko są zainteresowane umieszczeniem partnerskich materiałów – w czołowych polskich mediach koszt takiego artykułu wynosi od 3 do 8 tysięcy złotych. Za projekt specjalny często trzeba zapłacić około 10–15 tysięcy złotych.  W międzynarodowych mediach jeden artykuł będzie już kosztował od 3 do 6 tysięcy dolarów.

Jeśli nie chcesz wydawać fortuny na treści PR-owe, ale chcesz, aby twoja marka była obecna w mediach, oto kilka wskazówek o tym, jak budować relacje z mediami.

  • Utwórz bazę mediów. Sklasyfikuj poszczególne media na podstawie ruchu na ich stronach internetowych oraz znajdź kontakty do dziennikarzy lub redaktorów naczelnych wybranych publikacji.
  • Przygotuj wzór powitalnego maila. W kilku zdaniach nakreśl swoją wizję współpracy – bądź konkretny i pokaż, jaką korzyść może to przynieść redakcji magazynu czy gazety. Na przykład zaproponuj ekspertów z twojej firmy, którzy chętnie udzielą wypowiedzi dziennikarzom, lub przygotuj listę tematów, o których sam możesz napisać. Najlepszymi kanałami kontaktu z redaktorami są LinkedIn, Facebook i Twitter.
  • Zainteresuj redaktora, aby nie chciał przekierować cię do działu reklamy. W tym przypadku dostaniesz odpowiedź z wyceną poszczególnych działań i trudno będzie wrócić do rozmów o jakimkolwiek partnerstwie. 
  • Jeśli dostaniesz odmowę w sprawie zamieszczenia artykułu na stronie internetowej, spróbuj wynegocjować płatne umieszczenie go w innym kanale – np. na Facebooku czy Instagramie. 
  • Nawet jeśli otrzymasz negatywną odpowiedź, nie okazuj negatywnej reakcji. Do tego kontaktu można powrócić, gdy uda się przyciągnąć do projektu więcej inwestycji.

Polecamy przeczytać:

blog-small-preview-press-releases-62293b80c2f94519075553-min-641aa808d7df3563844349.jpg

Jak tworzyć treści, które zainteresują media?

Czytaj

Aby media zgodziły się zamieścić artykuł o twojej firmie za darmo i zamieścić link do strony internetowej, trzeba być dobrym negocjatorem. Jeśli dyplomacja nie jest twoją mocną stroną, przeznacz na nią budżet i zatrudnij specjalistę od PR-u, którego doświadczenie będzie odpowiadało twoim oczekiwaniom i potrzebom firmy.

#5. Rozwijaj ekosystem biznesowy i angażuj interesariuszy

Jeśli chcesz skalować swój biznes, zastanów się, jaka jest jego misja i czy przesłanie marki może zjednoczyć wokół niej ludzi. Rozwijaj ekosystem wokół swojej społeczności – tworzenie sieci kontaktów nie kosztuje pieniędzy, a przynosi ogromne korzyści dla projektu.

Ekosystem biznesu zazwyczaj obejmuje inwestorów, sponsorów, partnerów, klientów, przedstawicieli mediów oraz influencerów. Jeśli uda ci się zgromadzić wszystkich tych graczy wokół misji twojej marki, staniesz o krok bliżej do zwycięstwa.

Inwestorzy i sponsorzy udzielą wsparcia finansowego, a partnerstwa przyniosą ciekawe formaty współpracy – od wzmianek w mediach społecznościowych po kolaboracje, przedstawiciele mediów opublikują twoje materiały za darmo lub z rabatem. 

Jeśli głównymi interesariuszami zostaną klienci, komunikacja z nimi będzie bezpośrednia i pozwoli lepiej zaspokoić potrzeby konsumentów. Na przykład amerykańska wypożyczalnia samochodów National Car Rental oficjalnie uznaje klientów za swoich kluczowych interesariuszy. Aby zebrać ich opinie i pytania, marka stworzyła specjalną społeczność internetową na Facebooku, która pomaga badać najnowsze życzenia jej klientów.

Interesariuszy można pozyskać już na wczesnych etapach rozwoju projektu – podczas konferencji, na których prezentowany jest MVP, poprzez tematyczne webinaria prowadzone przez prelegentów lub poprzez bezpośrednie kontakty na portalach LinkedIn, Facebook i Twitter.

Chcesz otrzymać podsumowanie artykułów?

Jeden list z najlepszymi materiałami miesięcznie. Subskrybuj, aby niczego nie przegapić.
Dziękujemy za subskrypcję!