Marketing jest dynamiczną dziedziną, która stale się rozwija i ewoluuje. Aby nadążyć za trendami, strategiami i narzędziami, nie wystarczy sięgać po książki. Trzeba korzystać z różnorodnych źródeł informacji takich jak czasopisma branżowe, blogi, newslettery, kanały na YouTube i podcasty. Do wyboru są tysiące tytułów, pytanie brzmi więc: które z nich wybrać? Przygotowaliśmy kilka sugestii, dzięki którym zawsze będziesz na bieżąco!
Oto nasz subiektywny wybór 30 źródeł wiedzy i inspiracji dla marketingowców, które warto śledzić (kolejność jest przypadkowa).
Czasopisma i serwisy internetowe
#1. Adweek
Adweek to jedno z najważniejszych pism branżowych na świecie. Adweek prezentuje najnowsze wieści ze świata marketingu, reklamy i mediów nieprzerwanie od 1979 roku. Znajdziesz tu wywiady z czołowymi specjalistami, artykuły ekspertów i najważniejsze badania i analizy.
#2. Harvard Business Review
Harvard Business Review to najbardziej opiniotwórcze i prestiżowe wydawnictwo biznesowe, na łamach którego światowi eksperci publikują swoje nowe teorie, idee i odkrycia między innymi w dziedzinie marketingu. Na łamach HBR publikował chociażby ojciec marketingu, Philip Kotler – większej zachęty chyba nie potrzeba?
#3. Wired
Wired to kolejny tytuł, który nie jest wydawnictwem typowo marketingowym, ale zdecydowanie wartym śledzenia przez marketerów. Wired to najlepsze źródło informacji o nowych technologiach, które pomoże ci zrozumieć, jak innowacje zmieniają każdy aspekt naszego życia – w szczególności marketing.
#4. Brief
Polskie czasopismo biznesowo-marketingowe skierowane do specjalistów – pracowników działów marketingowych i szeroko pojętego biznesu – którzy szukają najnowszych informacji o rynku, trendach i ideach.
#5. Marketing w praktyce
Marketing w praktyce – magazyn dla marketerów prowadzony przez ekspertów w branży. Znajdziesz tu praktyczne porady, instrukcje i studia przypadków z różnych sfer marketingu.
#6. Sprawny Marketing
Sprawny Marketing – magazyn i blog o marketingu internetowym, w którym eksperci piszą o nowościach związanych z marketingiem, w szczególności z Google Ads, SEO i social mediami.
#7. Marketing przy kawie
Marketing przy kawie – przewodnik dla poszukujących rzetelnej wiedzy o marketingu i reklamie, który pokazuje nowe możliwości, analizuje przyczyny sukcesów i porażek strategii marketingowych oraz porządkuje wiedzę marketingową.
#8. Nowy marketing
Nowy marketing – serwis przedstawiający nowinki marketingowe, publikujący raporty i serwujący czytelnikom tak zwane „mięso” – czyli konkretną wiedzę dotyczącą marketingu internetowego.
Blogi i newslettery
#9. Neil Patel Blog
Neil Patel to imię świetnie znane w świecie marketingu. Patel jest autorem kilku bestsellerów, guru digital marketingu i założycielem firmy doradczej Neil Patel Digital. Jego blog dostarcza wartościowych insightów na prawie każdy marketingowy temat – od content marketingu, przez analizę danych, po SEO.
#10. HubSpot Blog
HubSpot to dobrze znane, kompleksowe narzędzie CRM do marketingu, sprzedaży, obsługi klienta i operacji. Na blogu firmy można znaleźć praktyczne porady dotyczące każdej z tych dziedzin, a także wiele ciekawych artykułów, badań rynkowych i nowości ze świata marketingu.
#11. Moz Blog
Moz Blog – to jedno z pierwszych i najlepszych źródeł wiedzy o SEO. Na łamach Moz, najlepsi eksperci w branży rozkładają złożone strategie na czynniki pierwsze, oferując bezcenne porady, instrukcje i spostrzeżenia dotyczące nie tylko SEO, ale i innych zagadnień marketingowych.
#12. Content Marketing Institute
Content Marketing Institute istnieje po to, by robić jedno: rozwijać content marketing. Dlatego blog CMI to najważniejsze źródło wiedzy o content marketingu, jakie kiedykolwiek powstało. Znajdziesz tam ciekawe artykuły i wywiady, ale także dane, statystyki, praktyczne narzędzia oraz porady dotyczące tworzenia i promowania treści.
#13. Copyblogger
Copyblogger to kolejny must dla początkujących i nie tylko początkujących copy i content writerów. To miejsce, w którym zarówno początkujący, jak i eksperci poznają nowe sztuczki w zakresie SEO, e-mail marketingu i wielu innych zagadnień oraz rozwiną umiejętność pisania skutecznych tekstów.
#14. Paweł Tkaczyk
Blog jednego z czołowych polskich marketingowców, autora bestsellerów „Zakamarki marki”, „Grywalizacja” i „Narratologia”. Tkaczyk skupia się na swoich specjalnościach – budowaniu marki, storytellingu i wykorzystaniu grywalizacji do budowania zaangażowania klientów i tworzenia programów lojalnościowych.
#15. Hatalska.com
Nazwisko Natalii Hatalskiej nie jest obce polskim marketingowcom. Hatalska jest czołową analityczką trendów, autorką raportów z dziedziny nowych technologii i założycielką infuture.institute, czyli instytutu badań nad przyszłością, który definiuje najważniejsze trendy w relacjach na styku rynek-marka-technologia-konsument oraz i wskazuje ich konsekwencje dla gospodarki i marek. Warto śledzić jej bloga, aby zrozumieć, w którą stronę zmierza świat i nie dać się zaskoczyć kolejnym zmianom.
#16. Janina Daily
Janina Bąk wie wszystko o statystyce, liczbach i mierzeniu wyników, a bez tego żadne działanie marketingowe nie mają sensu! Zdecydowanie warto czytać.
#17. Mediafeed
Najstarszy polski blog poświęcony tematyce marketingowej i nowym technologiom. Już od ponad 14 lat jego autor, Adam Przeździęk, analizuje światowe trendy i szuka ich zastosowania w branży marketingowej.
#18. Artur Jabłoński
Blog jednego z najlepszych ekspertów od social mediów, z którego dowiesz się wszystkiego, co warto wiedzieć o social media marketingu, a w szczególności o reklamach na Facebooku i Instagramie.
#19. Jakub Biel
Blog i newsletter o kreatywnym marketingu, który czyta już ponad 14 tys. odbiorców. Dzięki niemu poznasz najnowsze trendy, inspirujące kampanie i analizy oraz dowiesz się wszystkiego, co warto wiedzieć o nowych technologiach.
#20. Seth’s Blog
Seth’s Blog to pozycja obowiązkowa dla każdego marketera. Jego autor, Seth Godin, to nie tylko ekspert w dziedzinie marketingu, ale także świetny pisarz. Jego książki, newslettery, a nawet krótkie blogowe posty to prawdziwa poezja! W dodatku poezja, która w przystępny sposób tłumaczy skomplikowane marketingowe zagadnienia.
#21. wMinutę
wMinutę to idealny newsletter dla tych, którym wiecznie brakuje czasu, ponieważ, jak sama nazwa wskazuje, czyta się go w minutę. Codziennie, w samo południe, otrzymasz porcję marketingowej wiedzy w pigułce. Będą to małe, ale znaczące wskazówki, które możesz natychmiast wprowadzić w życie.
#22. Blog Laby
Czyli uwaga – autoreklama :) Na blogu Laby prezentujemy wiele przydatnych narzędzi, trendów, analiz i wywiadów z ekspertami – nie tylko z dziedziny marketingu, ale także zarządzania, HR, sprzedaży i biznesu. Współpracujemy z najlepszymi specjalistami w swoich branżach, więc możesz mieć pewność, że nasze materiały są najwyższej jakości.
Podcasty i kanały na YouTube
#23. Marketing Over Coffee
Nagrywany w bostońskiej kawiarni przez Johna Walla i Christophera Penna podcast, w którym prowadzący i zaproszeni goście dzielą się praktycznymi wskazówkami i pomysłami dotyczącymi strategii marketingowych. To doskonałe źródło wiedzy na temat najnowszych trendów.
#24. Marketing School
10 minut praktycznych porad dotyczących marketingu internetowego, SEO i strategii cyfrowych, które możesz od razu wprowadzić w życie. Ten codzienny, krótki podcast prowadzą dwaj światowi eksperci – Neil Patel i Eric Siu.
#25. Marketing Brew
Codzienny newsletter, dzięki któremu będziesz na bieżąco z najważniejszymi wydarzeniami w branży marketingowej. Marketing Brew dostarcza najświeższych informacji z branży, pokazuje najgorętsze kampanie i najnowsze trendy.
#26. Online Marketing Made Easy
Amy Porterfield, ekspertka w dziedzinie marketingu internetowego, tłumaczy marketing. Znajdziesz tu praktyczne porady dotyczące tworzenia strategii marketingowej, których co tydzień słuchają setki tysięcy osób.
#27. Marketing 360
Kanał na YouTube dotyczący marketingu w małych firmach. Znajdziesz tu porady i wywiady z ekspertami dotyczące różnych stron marketingu.
#28. Digital Marketer
Digital Marketer to kanał, który zabierze cię w podróż po świecie marketingu cyfrowego. Znajdziesz tu serie poświęcone poszczególnym kanałom social mediów i wiele innych ciekawych zagadnień oraz wywiady z kluczowymi graczami w branży przedstawiającymi najlepsze i najnowsze strategie marketingowe.
#29. Wyższy poziom marketingu
Polski podcast o marketingu strategicznym, który inspiruje do spojrzenia na markę od strategicznej strony, budowania ekosystemów marketingowych i wprowadzania skutecznej metodologii marketingowej.
#30. Email [i] Marketing
Email [i] Marketing to kolejny kanał marketingowy na YouTube rodzimej produkcji. Program prowadzi Paweł Sowa – specjalista od e-mail marketingu i twórca FreshMail – jednej z największych platform e-mail marketingowych. Email [i] Marketing to rozmowy na temat marketingu internetowego, do których prowadzący zaprasza przedsiębiorców i marketerów.